Äta kakan och ha den kvar

Emilsson, Kristin

| 2014

Amanda Berger lever ett tryggt och tillrättalagt liv tillsammans med sin man och deras två tonårsdöttrar i en Stockholmsförort där ytan är allt, och där det är viktigare att vara lyckad än lycklig. När hon blir uppsagd från sitt jobb håller hon det hemligt för sin omgivning och börjar istället trassla in sig i lögner. Lögnerna växer och snart finner sig Amanda leva ett fullskaligt dubbelliv. På helgerna är hon den ansvarsfulla tvåbarnsmodern i villan i Bromma. I veckorna är hon den ensamstående "flygvärdinnan" i innerstan, som jobbar extra i en second hand-butik, får nya vänner och skaffar sig en yngre älskare. Allt rullar på och Amanda trivs med sin nya tillvaro, ända tills den dag hon upptäcker att hon inte är den enda som ljuger. Äta kakan och ha den kvar är en underhållande roman för alla som letade efter den rätte tillsammans med Bridget Jones och levde singelliv samtidigt med kvinnorna...

Maria Jacobsson

2021-05-13

Bra underhållning, men inte så mycket mer.

Linda F.

2021-04-30

Mysig bok och intressant hur olika människor och hur deras liv vävs samman. Rätt otroligt ändå att ingen såg igenom Amandas lögner.

Linda Bellis

2017-11-03

Tror att det här var helt fel bok/genre för mig, men jag blev bara irriterad på huvudkaraktären. Tyckte boken var förutsägbar och inte verklighetsförankrad alls (vilket den kanske inte ska vara, men som jag skrev, nog fel bok för mig). Det hände lite för många "knäppa" saker..

Bokmalin

2016-02-15

Två underbara feelgood böcker som Kristin har skrivit. Man vill bara läsa mer! För dig som gillar Marian Keyes är Kristin Emilsson perfekt läsning.

Emelie Lindgren

2016-01-20

Jag älskade denna härliga och roliga feelgoodbok!

Jenny Rolfsdotter

2016-01-13

Gillar den storligen!

Maria Olofsson

2015-11-23

Tyckte om denna bok. Kändes lite Katerina Janouch.

Sabina Wangenfors

2015-07-14

I början av boken var jag skeptisk, jag tänkte att det kanske ändå skulle vara tråkigt att läsa om en kvinna mitt uppe i 40-årskrisen. Men snabbt vände det och boken blev verkligen underhållande, jag vet inte om det var meningen eller ej att den skulle vara rolig men det blir så sjukt med alla lögner hon hade på gång. Jag sträckläste nästan hela boken igårkväll för att jag ville veta vad som skulle hända när sanningen kom fram. Mycket välskriven med intressanta dialoger som är lätt att läsa.

2015-02-22

En riktig sträcklyssnar bok! Härlig feelgood med ett lyckligt slut. Och att boken utspelar sig där jag bor- var heller inte fel. Riktigt bra bok och med en väldigt duktig uppläsare. Maria Lyckow lyckades ha mig fokuserad boken igenom och det är inte många uppläsare som har den effekten på mig. Toppbetyg på såväl bok som uppläsare! Kan varmt rekommendera!

Jennifer Tydén

2014-11-02

Riktigt underhållande - skön läsning

Linda Svensson

2014-08-23

Orealistisk men rappt skrivet och riktigt underhållande.

Anna NK

2014-07-30

Lättläst och underhållande bok. Det som drog ner betyget var slutet. Kändes platt och förutsägbart. Synd!

Sanna Persson

2014-07-11

Perfekt sommar-läsning. Älskade den!!

Pernilla E

2014-04-14

Rolig feelgood med snabba vändningar.

2014-03-17

Boken är bra men jag läser ändå med en olustkänsla. Att hon kan göra så mot sin familj, leva med alla lögner. Känns inte som feel-good. Väntar med ontimagenkänsla på avslöjandet. Ändå tycker jag om den. Känslan av att inte räcka till tror jag att många känner igen. Det är ju också livet hon lever som ensam som är det mysiga i boken. Svävar mellan 3 o 4, det blir en stark 3:a. (Skulle blivit en 4:a om det inte varit för olusten)

2014-03-01

Den här boken tyckte jag riktigt mycket om. Lite feel good-roman, lite chick lit-roman, lite relationsroman, lite vanlig roman.

Boken är välskriven, lättläst, och har hög igenkänningsfaktor.

Och jag skulle mycket gärna läsa fler böcker av den här debuterande författaren.

Boken rekommenderas varmt.

Josefin Andersson

2014-01-17

En charmig berättelse skriven med glimten i ögat.Hög igenkänningsfaktor!Jag tycker att den är rolig och välskriven med ett bra tempo som gör att man sugs in och blir fast.Nu har jag precis läst ut den och jag vill bara läsa mer!!!

Malin Fabbri

2014-01-15

Det här är en riktigt ROLIG chick-lit bok? Kristin Emilsson skriver med en vad jag skulle kalla "observationshumor" och hennes roliga, fyndiga observationer träffar mitt i prick hela tiden. Det som gör berättandet unikt i den här boken är hur hon sprider ut en massa lösa trådar för att sedan skickligt knyta ihop dem igen. Språket är intelligent - till skillnad från vissa andra böcker i samma genre - så även det gör läsandet till ett nöje. Synd att julen är över, annars hade den varit en perfekt julklappsbok. Nu får det bli en bra "gå bort present" istället. Läs den och skratta gott.