Anna och Mats bor inte här längre

Kartongerna står färdigpackade. Skilsmässohandlingarna underskrivna. Det har gått tre år sedan Annas och Mats äktenskapskris briserade under en semestervecka på Sicilien. Trots alla försök att lappa ihop äktenskapet har de inte lyckats, inte ens för barnens skull. Nu lämnar de varandra. Under sex månader får vi följa de första stapplande stegen i deras nya, parallella liv. Hur gör man när man vill ha kärlek och inte orkar vänta längre? Hur gör man när man börjar om på nytt? Anna och Mats bor inte här längre handlar om två människor som tar språnget ut mot något nytt och okänt - men också hoppfullt och livsavgörande. Anna och Mats bor inte här längre är Helena von Zweigbergks fristående fortsättning på succén Ur vulkanens mun från 2008.

villa-freja.se

2020-04-26

Ännu en bok att älska. von Zweigbergk skriver skickligt och lyckas med konststycket att låta upplösningen förbli oviss in i det sista. Riktigt bra och min uppmaning blir: läs, läs, läs!

2019-05-08

Trovärdig skildring av en skilsmässa. hat, kärlek, hopp och förtvivlan. Allt förmedlat på ett sått så att jag känner med personerna och jag kan tänka mig in i situationen även om jag inte upplevt den själv. Det slår mig dock att det verkar bara vara kvinnor som kommenterat och läst. Kanske fler män borde....

Marita Ryen

2014-12-02

Bok nr 2 om Anna och Mats. Lyssnade på boken som Helena själv läser mycket bra. En varm och lite långsam bok men ingen sträckläsar bok.

Skön relationsbok!

Viveca Eriksson

2013-12-05

Lättläst,trovärdig och läsvärd bok om skilsmässans våndor

Ullis N

2013-07-22

Den berörde inte lika starkt som " Ur vulkanens mun", men hon beskriver väldigt bra hur komplex en skilsmässa är och framför allt gillar jag hur hon format karaktären Mats (men jag skulle inte vilja vara gift med honom:) ).

Man får en bra bild av hur deras nya liv ser ut. Helena har väldigt målande person- och miljöbeskrivningar. Väldigt lättläst.

Irene Malmeling

2013-04-05

Så himla bra!

Jennie Arwin

2013-03-04

Det riktigt känns hur ont det gör att skiljas och hur svårt det är att hotta sina nya roller. Gillar verkligen senna typ av vardagsrealism.

Kristin Larsson

2013-01-04

Hon skriver fenomenalt bra om människans vackra och fula sidor när vi kommer i kontakt med varandra och skapar relationer.

Cecilia Grip

2012-12-02

Jättegullig

Ethel Åslund

2012-08-01

Jag kan inte annat än att tycka om den här skildringen av alla förvirrade känslor som dyker upp efter en skilsmässa, samtidigt som man ska försöka hålla vardagslivet gående...Så mycket blir fel, men ändå kommer de fram till någon sorts accepterande. Och jag gillade fasterns kommentar om att man ska göra det som man vill, men att det inte behöver vara så märkvärdigt.

Carin Lundberg Papp

2012-07-22

Så otroligt bra o igenkännande. Hur vuxna vid en skilsmässa måste hitta sina egna plattformer att stå på!

Gun Petersson

2012-06-13

Blev berörd trots att ämnet inte är aktuellt för mig, det var länge sen jag separerade. Bra berättat. Ingen av dem är sympatisk men man känner igen sig. Mycket realistisk och trovärdig.

Anneli Gustavsson

2012-04-21

Streckläsning! En bok som tar upp alla sorters av relationsbekymmer vid en skilsmässa. En lättläst bok då den skrivits som man tänker, man känner igen tankar och känslor LÄS

Pia Stendahl

2012-04-06

Helena Zweibergk har skrivit en känslosam och trovärdig berättelse om hur det kan vara att skiljas. Det är näst intill omöjligt att inte bli berörd och jag tror att många kan känna igen sig i det författaren skriver. Zweibergk är lika träffsäker och nyanserad i sitt sätt att skildra mänskliga relationer som hon brukar vara.

Zweibergk får verkligen fram den sarkastiska tonen mellan Anna och Mats utan att det slår över. Det är en svår konst att inte ta i för mycket. Deras dialoger känns realistiska.

Jag tycker att det är bra att författaren valt att hålla sig till en historia om en ”normal” skilsmässa och inte om någon extrem-variant med våld och annat. Just det gör boken mer intressant.

Zweibergk är med andra ord lika träffsäker som vanligt och som läsare går det inte att undvika att bli berörd.

www. bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.

Gunvor Maazon

2012-02-05

Tråkigt att Anna och Mats inte lyckades hitta tillbaka till varandra. De hade behövt titta på sina egna och den andres behov och kommunicerat utifrån behoven.

2012-02-02

Jag hade höga förväntningar på den här boken .... och det brukar betyda att jag blir besviken. Så även den här gången. Jag blev inte alls berörd eller nyfiken på hur det skulle gå för dem. Hörde inte hela.

Matilda W

2012-01-05

Hade velat ge boken 3,5.

Sara Bäverås

2011-12-25

Gripande och realistisk skildring

Eva Bommelin

2011-12-12

Den visar hur det känns och kan bli efter en skilsmässa. i denna bok berättar från ett manligt perspektiv och det känns nytt. Känslorna hur det är att leva varannan vecka med barn och utan den är hjärtskärande skildringar.

Mimmi S

2011-10-16

Njä, besviken på denna. Förra boken var konstant bra men uppföljaren känns tunnare. Tycker von Zweigbergk drar karaktärerna Anna och Mats snäppet för långt och att hon svävar ut i för många irrelevanta sidospår. Det är inte nödvändigt att berätta om vad varenda kollegas partner och barn heter, det gör inget för historien.

Kristina Simar

2011-09-19

Detta är den fristående fortsättningen på Ur vulkanens mun som kom ut 2008. Jag recenserade den i fredags. Liksom den romanen är även denna roman lättläst och realistisk. Många skilda par och barn känner säkert igen sig i berättelsen. Jag tycker om Helena von Zweigbergks beskrivningar och ibland lite arga språk. Anna och Mats är ju inte särskilt sympatiska mot varandra och de skildrar hon mycket skickligt. Jag tycker att denna roman är en viktig bok för de familjer som lever på detta sätt med att ha barnen varannan vecka. Känner du igen dig, läs gärna denna roman så känner du att du inte är ensam med de problem som kan uppstå vid en skilsmässa. Helena von Zweigbergk är en mästare på att skriva relationsromaner.

2011-08-29

Den här boken är en fristående fortsättning på boken ”Ur vulkanens mun” som kom 2008.

Jag tyckte mycket om ”Ur vulkanens mun”. Och jag tyckte lika mycket om den här boken.

Boken handlar om dom första sex månaderna efter en skilsmässa. Och den beskriver mycket bra både kvinnans och mannens tankar och känslor.

Den är ganska mörk, men ändå lättläst och hoppfull.

Jag kan helt klart rekommendera boken, men läs helst ”Ur vulkanens mun” först.