Anna, min älskade

Utvik, Magnus

| 2005

En dag ser du kvinnan du älskar komma in genom dörren med ansiktet vått av tårar och snoret rinnande över munnen. Du känner skräcken som pumpar i hennes kropp när hon skakande lägger armarna om din hals och blöter ner din skjorta. Du blir alldeles tom och säger: Ta av dig jackan och kom och sätt dig här på sängen. När ni sitter där på överkastet från IKEA gråter ni båda två. Hon frågar: Varför gråter du? Du säger som det är: Jag gråter för att du gråter. Du glömmer aldrig den dagen. Du glömmer aldrig orden hon sa: Jag har cancer. Anna och Marcus har just fått veta att Anna har livmoderhalscancer - en cancerform där dödligheten är en på tre. Anna är bara tjugonio år och kommer aldrig att kunna få barn. Finns det en kärlek som är så stark att den kan övervinna både cancer och sorgen över att inte kunna bli föräldrar? Tillsammans försöker de hitta en väg framåt, en väg ut ur mörkret....

2016-07-09

Fin liten berättelse men lätt att bli ångestladdad av att de två så ofta passerar varandra i kommunikationen. Säkert så svårt som det är i en sådan situation, men sorgliga tankar kring adoption som berörde mig illa.

Amelie Adrielsson

2014-04-18

Ljudboken gjorde mig uttråkad. Deppig historia kräver en bra berättarröst och inte en som får en att vilja somna eller alternativt gör en ännu mer deprimerad...

Frida Martinsson

2011-11-29

Det var en mycket bra, omvälvande biografi-liknande bok! Mycket läsvärd. Ökar förståelsen kring cancerbesked.

Karin Stenman

2010-07-30

Jag lyssnade på ljudboken och var inte så förtjust i författarens röst så det kanske drar ner betyget något.

Jessica Ejebjörk

2010-05-22

hörde på ljudboken, tråkig berättar röst.

2010-02-08

Boken är bara sisådär. Personerna i boken är så ytliga, slätstrukna. Mat tycks vara ett huvudintresse i livet.

Therese Andersson

2009-07-26

Rak och utan självömkan berättas en otroligt privat berättelse om livet med cancer. Vacker och enkel. Läsvärd.