Änglarna dansar i gryningen

Davidsson, Camilla

| 2016

Tredje, fristående boken i läsarrosad feelgood-serie om hur valen vi gör påverkar våra livI Under Vintergatans alla stjärnor och Pensionatet vid världens ände har vi följt karriärtjejen Emmas vandring genom tillvaron och hennes svårigheter att göra kloka livsval. När vi möter henne i Änglarna dansar i gryningen ställs hon inför sitt livs största och svåraste beslut någonsin.Ett år efter pilgrimsvandringen till Santiago de Compostela är livet rörigare än någonsin för Emma. Hon stressar och vantrivs på jobbet och spenderar sommaren på Fårö för att återhämta sig. Där har hon mot sin vilja blivit förtjust i Olle, en tjugo år äldre läkare som hon hyr en stuga av, och dessutom inlett en romans med jämnårige fondmäklaren Alex. När Emma får ett chockerande och omtumlande besked lämnar hon brådstörtat Fårö. I Stockholm återförenas hon med Alex, men hemkomsten blir allt annat än enkel. När valen blir...

Äntligen fick jag läsa fortsättningen om Emma, och även om den här boken inte är lika bra som den första så är det en god fortsättning som inte gör en besviken. Det är svårt att skriva om den här utan att förstöra för mycket tänker jag, så jag ska försöka låta bli. Men jag har skrattat, svurit, gråtit och lett stort till den här boken, ropat ”hurra” och sen satt hurraandet (jo det är ett ord, säkert) i halsen.

Det är få böcker jag läst som gör att mitt humör svänger så mycket som Davidssons böcker. Hon har verkligen gett mig beslutsångesten mellan att vilja läsa ut en bok så snabbt som möjligt vs att inte läsa ut den alls eftersom den då tar slut.

Å

Åsa Eklöf

2018-03-20

Feelgood bok!

Anneli Johansson

2017-06-17

Läs den! Den har allt en bra feelgod roman ska ha. Hoppas det blir en fortsättning.

Lotta Lettenström

2016-10-29

Lättsam bok om svåra val i livet och i kärlek.

Pia Gummesson

2016-09-23

lika bra som förra-Läs den

2016-09-16

Tyckte mycket om första boken "Vintergatans alla stjärnor" Men efter den har det gått utför.

Tredje boken om Emma, första handlade om pilgrimsvandringen och den är för mig fortfarande den bästa i serien. Andra boken handlade om Emmas utbrändhet och hennes tid på Fårö och ett slut som fick en att vilja ha bok nummer tre med en gång. Jag läste ut denna bok för säkert mer än en vecka sedan, men har haft svårt för att formulera mig, är väl lite ringrostig antar jag. Jag tycker boken är välskriven och genomtänkt och Camilla kan konsten att beskriva hur man steker köttbullar på ett intressant sätt, nu steker de inte köttbullar, utan det var ett exempel. Men mat och viner beskrivs så bra att man börjar dregla lite smått. Man blir irriterad på Emma ibland. allt är så svart eller vitt för henne. Tack och lov får hon mycket hjälp att reda ut sina känslor av kloka människor och det är mycket intressant att läsa deras visdomsord (eller kan man inte kalla det så?) Det börjar i alla fall reda upp sig för Emma jobbmässigt, hon får ett underbart erbjudande som hon nappar på. På kärleksfronten är det på gång att ordna upp sig, men jag är inte riktigt nöjd, vill veta mer. Det får nog bli en bok fyra Camilla, jag bara måste veta hur det går för Emma.

2016-08-10

Änglarna dansar i gryningen är den tredje boken i serien om Emma. Jag har läst dom två tidigare böckerna, och tyckt mycket om dom. Den första boken heter Under vintergatans stjärnor, och den andra boken heter Pensionatet vid världens ände. (Länkar till mina blogginlägg om böckerna).

Och jag tyckte mycket om även Änglarna dansar i gryningen. Jag har för mig att jag har läst någonstans att det här var en planerad trilogi. Men med tanke på hur den här tredje boken slutar, så känns det som om det kanske även kommer en fjärde bok. Jag skulle i alla fall mycket gärna läsa fler böcker om Emma och hennes liv, och människorna runt omkring henne.

Böckerna är fristående från varandra. Men jag rekommenderar absolut att läsa serien från början och i ordning. Jag tror att man får mycket större behållning av böckerna då.

Som jag har skrivit tidigare om dom två första böckerna, så känns böckerna lite som en blandning av självhjälpsbok, måbrabok, vanlig roman, och feelgoodroman. Böckerna engagerar verkligen, och jag tycker att karaktärerna är välskrivna. Skönt läsflyt är det i böckerna, som är lättlästa.

Gripande, vacker och underbart härlig!

Jag fullkomligt älskar boken. Kan inte sluta tänka på den!