Andra andningen

Stockholm Marathon har hittills klarat sig från dödsfall, men när startskottet går för det 35:e maratonloppet genom tiderna ställs allt på ända. Det är den första juni men det är kallare än på julafton. Precis utanför Stadion faller en man ihop och förs till ett sjukvårdstält men mannens liv går inte att rädda. Kriminalpolisen Emma Sköld är ledig den här dagen och finns på plats för att heja på sin syster Josefin som springer. När Emma är vid Rålambshovsparken har en livlös kvinna precis upptäckts vid vattnet och Emma rycker in. Det är ingen tvekan om att kvinnan bragts om livet. Finns det en mördare bland löparna? Och när i sådana fall dyker nästa offer upp? Sofie Sarenbrant är också journalist och fotograf. Hon bor i Bromma med sin man och deras två barn. Tidigare har hon gett ut deckarna Vecka 36, I stället för dig och Vila i frid. Hennes tidigare böcker är sålda till 8 länder.

2020-07-08

Helt ok deckare. Bra driv och bra karaktärsbeskrivningar samt helt ok spänning även om det redan från början var uppenbart hur det måste hänga ihop. Klart bättre än första boken i serien.

Ted Svedberg

2020-04-10

Obehaglig. Jag som sprungit Stockholm marathon kände igen mig mycket i boken. Då blev det lätt att bli hänförd.

Elina

2020-02-09

Väldigt spännande

Mycket bra!

Bokfrun

2019-08-12

Inget ont om boken. En riktigt bra serie, det var bara den här som passade mig lite mindre bra.

Åsa G

2019-05-07

Jag gillade att boken dels utspelade sig under några timmar, under tiden Stockholm maraton pågår. Och inramningen, även om jag inte alls var i närheten av själva tävlingen så minns jag den där lördagen i början av juni 2013 när det var så eländigt kallt och regnigt och inte alls som en dag för en folkfest på Stockholms gator.

ElinsBokhylla

2019-03-14

Efter första delen i Emma Sköld - serien så var jag riktigt taggad för en till del. Återigen tycker jag att det är friskt att se en kvinnlig poliskommissarie, även om jag kan tycka att hennes relation till fadern tar lite för stor plats.

Andra Andningen hade en lite mer intressantare handling än första delen Vila i Frid, då morden är lite mer utspridda och att man i början trodde att det var en olycka. Vilket det kanske var..

För mig var det även annorlunda att dödsfallen sker under ett maratonlopp. Vilket även gör det lite mer spännande och intressant eftersom man först inte vet om det är sjukfall, olyckshändelser eller mord. Det tillför lite mer mystik!

Redan efter bara andra boken är jag fast i Emma Sköld karaktären. Sarenbrant beskriver sina karaktärer på ett enkelt med dock väldigt detaljerat sätt.

Kapitlen var detaljerade, välskrivna och spänningen höll genom hela boken ända fram till slutet och det är det inte många författare som klarar av!

lia Hellman

2019-03-08

Läste en bit. Tyckte den var tråkig & seg. Sa mig inget alls.

Helena Rasmusson

2019-03-06

Lite väl seg & lite tråkig! Gillar dock karaktärerna & vill fortsätta lösa serien!

Therese

2019-01-01

Detta är en riktigt spännande och välskriven bok. Handlingen och berättelsen håller en bra nivå. Dessutom tycker jag det är kul att hela boken utspelar sig under endast ett par timmar. Mycket hinner hända under denna tid. Berättelsen berättas ur olika personers synvinkel och med en härlig blandning av nutid och tillbakablickar. Detta gör att historien aldrig tappar fart. Jag ser redan fram emot att läsa nästa bok i serien.

Charlotte Fagrell

2018-08-13

Emelie Persson

2018-06-19

Betyg; 3, 5
Då har man avslutat sitt livs första ljudbok. Det gick snabbt, och jag känner redan att jag är fast i ljudboksträsket.
"Andra andningen" är andra boken om kriminalpolisen Emma Sköld. Denna gång kopplas hon in under Stockholm Marathon när två löpare bragts om livet. Jag är impad över hur Sarenbrant lyckas hålla mördaren hemlig ända in i slutet av boken. Dock var jag lite besviken över hur simpel lösningen på mordgåtan var. Ändå bättre än första boken "Vila i frid".

Helena Flemström

2018-04-19

Spännade läsning, lite träningsverk när man läs ut den

Lena

2017-12-29

X

Nathalie P

2017-12-10

Spännande handling genom större delen av boken, men trist slut. Hade önskat något mer rafflande. Lättläst.

Kim M. Kimselius

2017-12-09

En gastkramande spänning som höll mig i sitt grepp. Det gick inte att sluta läsa.

Författaren beskriver löpningen så väl att det känns som om jag är där och springer med. Känner hur plågsamt löparna har det, men känner även igen den där gnistan som får fötterna att fortsätta röra sig. Målet hägrar. Mitt i allt detta finns en mördare.

Tycker du om löpning och spänning, är det här den perfekta boken. Läs den!

2017-11-04

Spännande och riktigt, riktigt bra!

Sara Johansson

2017-09-23

Det blir en låg 4:a eller en hög #:a på boken, hade väldigt svårt att sätta betyg på boken. Detta är den törsta deckaren jag har läst på flera år, det är inte precis min stil, men jag föll för att de handlade om morse under ett maraton. Lyssnade på denna på ljudbok och sprang in de sista sidorna av boken ;). Tyckte boken var späntade och hade ingen koll på vem mördaren kunde vara. Bra bok!

Marina Pedersen

2016-10-15

Älskar hennes böcker...kanon bra

Anna Johansson

2016-10-13

En bra fortsättning på serien om Emma Sköld. Boken har ett hyfsat högt tempo och man vet inte vem mördaren är förrän i slutet av boken, vilket gör att spänningsnivån hålls uppe. En trea i betyg, varken mer eller mindre.

Lotta Strandberg

2016-06-14

Klart bättre än första och ett spännande upplägg med en dåtid som kommer närmre och allt händer under maratonloppet. Men ändå lite simpelt och stereotypt.

Sussie S

2016-01-19

Lite för klen story för att få mer än en 2:a av mig. Sen kanske maratonmiljön inte riktigt var min grej heller.

John Simonsson

2015-08-23

Ett mord under ett maratonlopp låter som bäddat för spänning, men:
När mordet antyds och spännngen bör byggas upp byts plötsligt till en ny karaktärs perspektiv då vi istället får veta om en tidigare karaktärs bakgrund genom den nya karaktärens perceptioner. Resultatet är att intresset svalnar och lyssnaren/läsaren troligen blir förvirrad. Men jag ville tycka om "andra andningen" så jag lyssnade vidare. Något ljudspår senarr framgår att mordoffret inte ännu inte dött utan vårdas med punkterad lunga. När samma karaktär som sett "det ännu levande liket" segna ner och som sett det blodiga huggsåret i ryggen plötsligt tänker på det som om löparen kanske bara var i sämre form ovh därför kanske har tex överansträngt sig fick jag nog och stängde av.

Anneli Johansson

2015-07-27

Ännu en bra bok av Sarenbrant. Jag gillar hennes sätt att överraska i slutet av böckerna. Rekommenderas.

Jag gillar denna Deckare skarpt så denna kan jag allt rekommendera till er andra

Lallamen

2015-04-04

Bättre personporträtt än i den första i serien. Mycket mer spännande också

2015-02-18

Tre böcker av Sofie Sarenbrant har det blivit för mig, innan denna, och alla har de varit snabblästa, spännande och bra underhållning för stunden. Precis vad doktorn ordinerar ibland. Denna är inget undantag, men det är ändå den jag tyckt minst om av de jag läst hittills. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2015/02/andra-andningen-av-sofie-sarenbrant.html

Carolina Bellenger

2015-01-11

Lättläst

Anci Bergman

2015-01-06

Lättläst och bra. Sofie är en bra författare. Spännande hela tiden, misstankarna går till några stycken som det visar sig inte vara, utan gärningsmannen visade sig vara, Ja denna måste du läsa. Den första "Vila i frid" och denna va lika bra!

A H

2014-06-23

Mycket bättre än Vila i frid!!!

2014-03-23

Inte särskilt spännande och väldigt upprepande i vad personer tänker på. Ungefär som att det är skrivet i omgångar utan särskilt mycket korrläsning.

Y

Yngve Carlsson

2014-03-14

Läst alla Sofie Sarenbrants böcker och de är helt OK läsning.

Glada Gunvor

2013-10-07

Den här boken tråkade faktiskt ut mig rejält med detta evigt långa maratonlopp. Riktigt dålig handling. Blev aldrig riktigt spännande. Katarina Ewerlöf läser däremot bra som vanligt.

Sofie går från Spa-hotell ut i Marathon spåret, borde det inte vara tvärtom. Det är väl efter Marathon man behöver Spa. Nej skämt åsido det var en annorlunda miljö. Boken är lättläst eller lättlyssnade kanske man ska säga. Det är Katarina Ewerlöf som är uppläsare och bara det ger åtskilligt med pluspoäng. Den är skriven i ett rafflande tempo och är grymt spännande. Emma Sköld blev lite intressantare i denna bok inte fullt så präktig.
Dock blev slutet lite som en pannkaka i ansiktet, redan och så lätt.

Rasmusmatte .

2013-07-25

Så spännande och lättläst

Elisabeth Andersson

2013-07-19

Lite väl mycket hoppande fram och tillbaka tiden emellanåt, men spännande och bra uppläst.

Kickie Boman

2013-06-21

Sofies böcker blir bara bättre och bättre! Bra ide med den miljön. Gillar de korta och rappa kapitlen.

Jenny Hjärtberg

2013-06-14

Roligt med en deckare i maratonmiljö. Helt ok bok men lite för enkel för att få ett högre betyg.

Carin Lundberg Papp

2013-06-13

Författarens hittills bästa!

2013-06-08

Nej. Nu har jag fått nog av Sofie Sarenbrants böcker! Den här måste vara den sämsta skit jag lyssnat på, på länge. Får vem som helst ge ut böcker nuförtiden? Och måste ALLA kvinnliga deckarförfattare skriva likadant? Nästintill alla i alla fall. Har tio minuter kvar av eländet. Får tvinga mig själv att lyssna klart! Rekommenderas till alla som gillar barnsligt skrivna, och extremt OREALISTISKA deckare med noll spänning!

Marita Ryen

2013-05-25

Mycket lättläst och spännande bok. En av hennes bättre tycker jag.

Hanna *

2013-05-23

Uppbyggd med spänning & man känner verkligen löparnas kämpaglöd. Tyvärr så tycker jag upplösningen kändes så trist. Allt hände på en gång... borde byggts upp mer spännande även den.

My.loved.books

2013-05-22

En Riktigt bra deckare! :)

Carolina E

2013-05-19

Påminner om hennes tidigare böcker - lättlästa, inget vidare persongalleri och en alldeles för enkel mordhistoria.

2013-05-18

Det här är Sofie Sarenbrants fjärde bok. Jag har läst alla hennes tre tidigare, och jag har tyckt mycket om dom alla tre. Den här boken, som är en fristående fortsättning på den tredje boken, var precis lika bra som dom tidigare.

Här är en länk till bok nummer tre, där det också finns länkar till bok ett och två.

Boken är mycket lättläst, välskriven, och spännande. Kul miljö i den här boken, som handlar om mord i Stockholm Maraton.

Jag tycker om karaktärerna i boken, och jag ser fram emot fler böcker med kriminalpolisen Emma Sköld i huvudrollen.

Kan rekommendera boken, och alla författarens tidigare böcker, till alla som tycker om snabblästa svenska deckare.

Sofia Rylander

2013-05-08

Fjärde boken och förväntningarna var skyhöga! Tät story med ny handling. Spännande, en riktig pageturner! Bra miljöbeskrivning, personliga porträtt av huvudpersonerna, oklanderligt språk! Fullträff!