Älskade krig

Programledaren Sara Hammargren får sparken från sitt jobb efter en skandalös kärleksaffär med en minister. Utblottad åker hon till Irak för att återupprätta sitt rykte och finna en man som hon hatar. Magnus Banér är soldat i amerikanska armén. Utmattad av månaders strider gör han en livsfarlig upptäckt. Nu måste han välja mellan att tiga eller konfrontera det han fruktar mest: sitt förflutna. Sonya Zebari försörjer sin familj genom att arbeta som tolk i Bagdad. När hennes verkliga arbetsgivare avslöjas ställs hon inför valet att rädda sin familj eller förråda sina vänner. Älskade krig är en brutalt spännande roman om kärlek, överlevnad och försoning i krigets Irak, men också en skildring av vad som händer bakom de vackra fasaderna i Stockholms kändisvärld. Boken bygger på en sann händelse som utspelades våren och sommaren 2007. Johanne Hildebrandt är prisbelönt krigsreporter och...

Jenny Majgren

2014-10-25

Fängslande.

Maria Klamas

2011-10-10

Tycker om den här boken... den ger bilden av ett krig och deltagandet där på ett lite annorlunda sätt, en annorlunda mer skönlitterär inramning utan att för den skulle göra idyll av det hela... Det enda som stör mig är parallellhistorian som handlar om huvudpersonens gamla kärlekshistoria som på något sätt måste få en lösning... det blir lite påklistrat för mig... lite onödigt och för mycket... och sen finns det vissa delar där det ligger på gränsen... som att hon nu kan se sig som en bättre människa än förut... jodå... men nej det kan bli lite sliskigt för min smak vilket drar ner helhetsbetyget för mig

Ida

2011-05-07

tyckte om denna boken. fanns en fin känsla genom hela berättelsen. första boken jag läser av johanne och jag kommer definitivt läsa fortsättningen.

2010-02-17

Det här var en mycket bra bok. Den kändes nästan lite som en dokumentär. Och det kanske beror på att den faktiskt bygger på en sann händelse. Den var väldigt intressant, och jag lärde mig faktiskt en hel del om kriget i Irak när jag läste den. Den var spännande, hemsk och brutal, med det var också kärlek och vänskap i boken. Jag kan helt klart rekommendera boken till alla. Och jag ser fram emot att läsa den fristående fortsättningen: "Förbannade fred".

Charlotte Björk

2009-12-29

Johanne Hildebrandt har återigen skapat en mycket målande beskrivning av det meningslösa lidandet i ett krig, i det här fallet Irak-kriget. Trots den väl banala historen om Sara, Magnus och journalistvärlden är det en bra bok, och som vanligt lämnar Johanne Hildebrandt mig en smula sorgsen och fundersam.

Camilla Forssén

2009-12-16

En helt OK bok som jag faktiskt sträckläste :-) kommer göra sig kanon som film och som romantiker önskar jag annan upplösning.

Annika Börjesson

2009-12-03

Jättebra bok som jag hade svårt att lägga ifrån mig och ett intressant sätt att få lite insikt om kriget i Irak.

Anna Berg

2009-05-02

Det här är inte min typ av bok, men jag måste erkänna att boken gett mig tre-fyra dagars intensiv underhållning. Historien är bra, men eftersom språket är så platt, engagerar den mig inte nämnvärt. Helt ärligt tror jag storyn skulle göra sig bättre i manusform, för det finns inget litterärt som skulle sabbas om boken förvandlades till film. Tyvärr.