Alltings början

Ramqvist, Karolina

| 2012

Saga minns mycket väl hur själva födelseögonblicket såg ut. Konstigt vore det annars. Varenda gång hon fyller år visar hennes mamma filmen från förlossningen. Det ögonblick där det lilla barn som blir Saga själv krystas ut. Sagas mamma är konstnär och radikalfeminist. Hon lär Saga att det viktigaste av allt är att bli en stark och självständig kvinna som inte behöver någon man. Kort sagt, en sådan kvinna som Sagas mamma är. Och som dotter till en sådan får man också räkna med att klara sig på egen hand. Saga har längtat efter allt som vuxenlivet innebär. Hon vill ut i staden, erövra dagen och natten. Första steget är gymnasiet på Södra Latin, nya vänskaper, café au lait, cigaretter och klubbar. Det är Stockholm, det är 90-tal, och Saga tar sig snabbt in i de inre kretsarna. Hon och hennes kompis Pauline lär känna de rätta människorna, får ligga, festa och vara fria. Det är nu allt ska...

Karin Adrian

2021-01-12

Izabela Horn

2020-09-16

Nostalgi tripp till min egna ungdomstid. Kände igen mig så mycket,

Erika Hedéen

2020-03-20

Svår att komma in i. Tråkigt innehåll & fantasilös story. Mycket besviken på den. Slutet var nästan bara "pricken över i:et" för att förtydliga huvudrollens icke självständighet eller värdighet i huvudtaget. Suck.

Maria Olofsson

2018-09-17

Tyckte mycket om denna bok när jag kom in i den!

Lilla EM

2017-02-16

Sträckläsning när den är som bäst.

2017-02-05

Intressant inblick i ett ungdomsliv så främmande från mitt eget. Starkt porträtt av huvudpersonen även om hon inte är sympatisk i mina ögon. En bra story som är klart läsvärd. Stark 3:a.

Erika Wiman Snäll

2016-06-14

Seg början som kändes lite barnslig, som en tonårsbok men sen blev den bättre. Jag blev besviken på huvudkaraktären i slutet dock.

Ingrid Selnes

2015-09-22

Absolut läsvärd. Men jag blir inte klok på Saga. Så skärpt, intelligent, genusmedveten och hamnar ändå i fällan med sexmissbrukaren Victor gång på gång. Kanske är slutet något sorts uppvaknande ändå, fast väldigt otydligt.

Akiko -

2014-06-21

Nej, jag förstår inte alla den här bokens intension. Saga är en så fruktansvärt tom och osympatisk karaktär som lever i ett otroligt överflöd utan att värdesätta nånting. Blir mest en studie i bortskämdhet. Hade kunnat vara en diskussion om generationsfeminism men eftersom alla karaktärer är enkelspåriga och inte alls utvecklade blir det omöjligt att utvinna någon som helst mening, sensmoral eller ens diskussion från den här boken. Besvikelse.

Alva Herdevall

2014-03-26

Ett högt betyg baserat på att jag känner igen mig i så mycket som är huvudpersonen. Sexualitet, kvinnlighet, bekräftelse och feminism. En färgstark förebild till mamma. Kampen inombords och allting som gör ont. Jag gillade den.

Sara Frimodig

2014-02-04

En bok om att vara en ung, feministisk tjej i Stockholm i på 90-talet. Jag tyckte att den var lite väl repetitiv och tjatig ibland, men på det stora hela så tyckte jag att det var intressant att läsa. Om jag hade varit äldre och kunnat känna igen mig mer i miljöerna så hade den nog varit ännu bättre.

Shide Jafari

2014-02-04

Hög igenkänningsfaktor. Enklar genrationsroman för oss 70-talister som växt upp i Stockholm.

Johan L

2013-10-27

En underbar samtidsskildring och tidsdokument över Stockholms 90-tal. Tyvärr så faller känslan av att det är en underbar bok för Saga är rätt ointressant. Lite för repetitivt och förutsägbart. Men fin som tidsskildring.

Lenita Åberg

2013-07-28

älskade varenda sida i denna bok!

Karin Lundberg

2013-06-29

Jag tyckte mycket om den här boken.

Moody Blue

2013-06-25

Trevlig skildring av 90-talets Stockholm men i övrigt rätt nnehållslös. Minus för att det i boken nämns att två DVD-fodral ligger framme sisådär 2 år innan DVD-formatet ens var uppfunnet...

Maria Eriksson

2013-05-11

Kanske är det inte min generations bok, utan min dotters. De som ska leva med arvet efter sina mödrars kamp utan att överta den rakt av. Läsvärd, intressant vore att diskutera unga kvinnors situation och ställningstaganden idag.

2013-03-11

Nja, jag vet inte? Tre eller fyra? Det får bli tre. Boken har varit en snackis. Ett viktigt tidsdokument? Ett ganska trist sådant. Men det speglar kanske Sagas värld på ett trovärdigt sätt? Har läst Ramqvist tidigare också det om en ung kvinna i en speciell situation, speciellt sammanhang. Trots den mörka fonden och det ganska bedrövliga förhållandet hon levde i, så tycker jag att den romanen känns mer levande.

Louise A

2013-03-11

Den håller inte riktigt till slutet, men sammantaget är den ett tidsdokument man inte kan vara utan.

Ingrid F

2013-01-21

Gillar språket och alla referenser till olina händelser. Stör mig ibland på hennes relation till Victor. Att han är så viktig i boken. Samtidigt är det spännande att se vad som händer. Sammantaget: jävligt bra!

Marianne Skoglund

2013-01-07

Jag kunde inte sluta läsa den här romanen, som är en generationsroman och en bildningsroman och en roman om livet och kärleken och Stockholm på 90-talet.

emelie .

2013-01-05

En bok som växer med sin huvudperson, alteregot och berättarjaget Saga.
En rak skildring av Sthlms uteliv på -90talet och om att hitta sin plats och leva upp till sina egna förväntningar.
En svag 4:a, men ändå en 4:a.

Kristin Larsson

2013-01-04

Ånej. Innehåller främst positioneringar av typen "Jag har bott på Södermalm SÅÅÅ länge och är så äkta", jag har gått på Södra Latin och är så äkta", "min mamma är konstnär och feminist och därför är jag SÅÅÅ äkta". Jag klarade till s. 114.

2012-11-18

En bra roman om en kvinnas ingång i vuxenlivet, och hennes ungdomsår i början på nittiotalet.

Catta Cat On Hat

2012-10-29

Igenkänning och bra driv. Många frågor obesvarade

Tove Skarstedt

2012-10-11

Hon skriver så easande skickligt! Jag blir alldeles i synk med huvudpersonen Saga. Den ensidiga, passiva, och oföretagsamma känslan som hon förmedlar. Handlingsförlamningen jag känner igen från min egen tonårstid. Hu! Läs den!

Kristina Simar

2012-10-11

Jag älskar alltid Karolina Ramqvist böcker och denna var inget undantag. Hennes levande språk och de ämnen hon tar upp passar mig perfekt. Det är intressant att läsa det hon skriver om. Den här boken inspireras av hennes eget liv. Hon växte upp med en brinnande feministisk mamma som också tillhörde den feministiska gruppen Grupp 8. Karolina Ramqvist beskriver Sagas liv på ett realistiskt sätt. Hur man så gärna vill bli bekräftat för den man är, men också samtidigt kunna ta ut de sexuella svängarna. Både karaktärer och miljöer är suveränt beskrivna som alltid i Karolina Ramqvist böcker. Jag både skrattade åt Sagas och hennes vänners tokigheter och kände vemod över de mer tragiska händelserna. Boken berörde mig emotionellt mycket.

Evelina M

2012-09-27

Gav mig lite samma känsla som "Maken", dvs den känsla en får när en huvudkaraktär lever precis det liv en själv vill leva. Deprimerande och vagt hoppingivande på samma gång. Stilen är fantastisk i sin återhållsamhet och jag vill läsa mer Ramqvist. Nu.

Erika Rönngård

2012-09-24

Den tar sig till en fyra trots att jag är skeptisk till en början. fascinerande läsning, trots att det här är ungefär så långt från min egen tonårstid man kan komma.

Edith Lata

2012-09-20

Helt klart en framtida modern klassiker. Isbergsteknik deluxe.

Malin H

2012-09-10

OMG! Gillar, och när jag gillar något så gillar jag det som monika fagerlund uttryckte det. så himla bra! gillar att det är en stockholmsskilldring med ytliga nattklubbslivet som ändå är så fullt av klass och politik och kön. alla måste läsa!