Allting trasigt ska bli helt

Mo, Johanna

| 2015

Alla flyr ? men från vad? Allting trasigt ska bli helt är tredje delen i Johanna Mos kritikerrosade serie om Helena Mobacke. En kriminalroman om att fly, sitt land och sitt förflutna, och om att hitta fram till en tillvaro som känns hel. Två personer närmar sig Skärholmens torg från olika håll: femtonåriga Zemar Ahmadi och sextiotvååriga Gunnar Andersson. Det är sommar och helg, allt verkar stilla. Men lugnet är bedrägligt. Plötsligt smäller det. Lågor slår upp från en gammal rostig Volvo och gatstenar haglar genom luften. I tumultet som uppstår knivhuggs Gunnar till döds. Någon håller fast Zemar: Det var han som gjorde det. Utredningssituationen är minst sagt knepig för den kontroversiella kriminalkommissarie Helena Mobacke och hennes grupp vid Söderortspolisen. På något sätt måste de ta reda på hur och varför Gunnar Andersson dog och om det har med upploppet i Skärholmen...

2020-08-23

Fortsatt ok om Helena Mobacke men den hittills sämsta i serien. Stark 2:a

Johanna Åberg

2019-08-21

Tyvärr inte den bästa boken i serien, men ändå en helt ok deckare. Spännande och lättläst!

2016-10-27

Läsvärd, men inte mer. Det lite rapsodiska språket är inte riktigt i min smak men ett tema är oerhört aktuellt med utanförskapet i förorten.

2015-07-29

Betyg: 4,5 av 5.

Det här är Johanna Mos tredje bok i serien om kriminalkommissarie Helena Mobacke. Jag älskade dom två tidigare, och jag älskade även den här. Här är en länk till min recension av bok nummer två i serien, ?Vänd om och var stilla?, och i det inlägget finns även en länk till bok nummer ett, ?Döden tänkte jag mig så?.

Tycker att Johanna skriver på ett så lättläst sätt med ett så skönt flyt i. Gillar verkligen karaktärerna i boken. Och jag tycker mycket, mycket om att hon så detaljerat skriver om mina närmiljöer. Tycker om när man känner igen sig i det hon skriver om. Gillar verkligen också blandningen av polisliv och privatliv.

Och hur många bra svenska kvinnliga deckarförfattare finns det nu egentligen? Hur många som helst verkar det som. Och Johanna Mo platsar verkligen bland mina favoriter. Hoppas på många böcker i serien.

Rekommenderar absolut den här boken.

Kristina Wiklundh

2015-07-18

En av de bättre deckarna den här semestern. Rekommenderas.