Allegiant

Roth, Veronica

| 2014

Finalen i Divergent-trilogin! Tänk om hela din värld var en lögn. Tänk om ett enda avslöjande eller ett enda val förändrade allt. Tänk om kärlek och lojalitet fick dig att göra saker som du inte trodde var möjliga Det falangbaserade samhälle som Tris Prior en gång trodde på är splittrat av våld och maktkamper, ärrat av svek och förluster. Så när hon får chansen att utforska en värld bortom den hon hittills känt, är Tris redo. Kanske kan hon och Tobias bygga ett nytt och enklare liv tillsammans bortom stängslet, ett liv fritt från komplicerade lögner, hoptrasslade lojaliteter och plågsamma minnen. Men Tris nya verklighet är ännu mer skrämmande än den hon lämnat bakom sig. Gamla sanningar förlorar snart sin mening, och nya omskakande insikter förändrar människorna hon älskar. Och än en gång måste Tris kämpa med att försöka förstå den mänskliga naturens komplexitet och sin egen samtidigt...

Maja Arnander

2021-09-04

Oväntat och bra avslut på en väldigt bra serie böcker jag kom att tycka mycket om.

Alexandra Jansson

2019-05-03

Slutet... tårar

Moira Jonsson

2018-04-17

Spännande, kan bli lite långtråkig ibland, men man kommer igång ordentligt efter hälften!

2017-04-22

Så var det då äntligen dags att ge sig på tredje och sista delen i Divergenttrilogin. En bok som tydligen lyckats med konststycket att dela upp fansen i två delar. Varför visste jag inte, för tro det eller ej, jag har helt lyckats undvika spoilers. Vilket förmodligen boken vann på. Läs mer på min blogg

Erica S

2017-01-01

väldigt bra bok

Sussie S

2016-03-14

Vilken besvikelse mot de andra två... :(

Emma

2015-12-08

Jag tyckte klart bättre om den här än tvåan! Den var iaf inte riktigt lika irriterande... och dessutom var den spännande hela vägen igenom så jag läste ut den på en dag. Men blev inte alls särskilt berörd av det som skulle vara sorgligt, känslomässigt skrapar den bara på ytan. Jag tyckte ändå att hon fick ihop berättelsen på ett helt okej sätt, blir väl lite fjantigt med det här med genmanipulationer möjligtvis. En del intressanta funderingar kring människans inneboende ondska som finns i oss alla, "första steget mot att älska och förlåta är att erkänna den ondskan inom sig själv". Tänker att alla människor har en förmåga att utveckla ondska, men att vad vi väljer att göra är en annan sak? Det ligger säkert något i det... Lite intressanta tankar iaf och även kring människans självdestruktivitet som alltid tål att tänkas på. Berättelsen är lik Hungerspelen som jag ändå tyckte var lite mer genomtänkt och bättre än vad den här var.

PL *

2015-11-04

Helt ok för att vara nummer tre i serien.

Alva Jönsson

2015-08-17

Jag blev väldigt besviken på den här boken. Roth tappar den röda tråden i den här boken. Roth hade byggt upp en sådan bra berättelse och så förstör hon den. Jag stör mig på att Triss är så fruktansvärt envis. Det känns som hon tycker att bara hon kan ha rätt hela tiden. Många tycker att Tobias är överbeskyddande mot i Triss i boken men liksom hallå vad kan man vänta sig av en artonåring som håller på att förlora sin flickvän nästan hela tiden! I boken händer det ärligt talat inte så mycket man får liksom bara nya svar på allt. Anledningen till att jag inte sätter en tvåa är att man får läsa i både Triss och Tobias perspektiv. Jag älskade att läsa ur Tobias perspektiv man fick se en helt annan bild av honom. Man märker att han inte är den där macho killen som man tror utan man får se en en kille med dåligt självförtroende och osäkerhet. Tyvärr tycker jag att den här boken förstör dom andra två böckerna. Synd det kunde ha varit en bra bok!

Victoria Wu

2015-07-27

Jag läste hälften och ville bara att eländet skulle gå över, men tålamodet tog slut och jag avslutade den inte.

Katja Fagerström

2015-05-22

Tycker inte att det händer så mycket i den här boken. Gillar inte att man växlas mellan att följa Tris och Tobias även om jag vid bokens slut förstod varför. Gillade slutet dock!

Sanna

2015-05-17

Det var ett bra sätt att avsluta historien om Tris. Slutet var oväntat helt klart men ändå inte om man tänker efter. Blev först förvånad över att det var så mycket i Fours perspektiv men gillade det även om jag föredrar Tris.Vet inte om jag kommer läsa boken från Fours perspektiv men isåfall i sommar. De första 100 sidorna var sådär och sen blev det bara bättre och bättre.

lillemor lindqvist

2015-05-02

Alla 3 var bra

Therese Östman

2015-02-06

Älskar de andra böckerna, denna var bra också. Men ska inte avslöja något, men hallå slutet? Blev ganska sur på det. Men annars helt okej i helhet. Betyg: 4

Pernilla Lindholm

2015-01-06

Långdragen avslutning av en i övrigt helt okej trilogi. Första delen var väldigt bra, sedan gick det utför... Jag måste dock säga att det för en gångs skull var uppfriskande att slippa ett triangeldrama i en ungdomstrilogi, så tack för den i alla fall!

Lars Wekell

2014-12-24

Hungergames

Lotta Karlsson

2014-12-23

Har gett hela trilogin fyror tror jag, som helhet är den nästan en femma! jag har nu läst samtliga tre på raken vilket jag rekommenderar och den är så skickligt ihopsatt. Bra språk, sjukt spännande och intelligent slut.

Malin H

2014-12-15

Spänningsfaktor hög men lite för lång vilket gör att jag tappar intresse för konflikten. Plus funkar inte lika bra på svenska som engelska. Gillade heller inte dubbla berättarperspektiven vilket tyvärr får sin förklaring i slutet av boken. Lite för enkelt!

Kim M. Kimselius

2014-12-02

Älskade den första boken i serien, Divergent. Skarpa personporträtt, härliga miljöskildringar och en bra handling. Efterföljaren kändes meningslös och bara utfyllnad till "The grand final!" som inte alls blev någon stor final.

Allegiant känns som ett hastigt ihopkok för att hålla deadline. Personporträtten är menlösa, i stort sett ingen handling alls. Miljöskildringarna är ytliga och ger mig ingen känsla av hur det ser ut. I stort sett en enda stor besvikelse.

Dessutom har jag lyssnat på boken, vilket också var en stor besvikelse. Två uppläsare, en för varje huvudperson, en kvinnlig och en manlig. Vilket inte alls känns bra. Dessutom är inspelningen inte redigerad och alla omläsningar som uppläsarna har gjort är fortfarande kvar.

Jag gav boken 5,5 timma av min tid och med 6,5 timma kvar gav jag upp, eftersom det fortfarande var en intentsägande bok som inte gav mig något mer än irritation. Innan jag slutade lyssna gick jag in på nätet och läste vad andra tyckte om boken, för jag hade trots allt förhoppning om att det skulle komma en vändning. Men många tyckte som jag, i alla fall de utländska läsarna. De svenska läsarna är snällare i sin bedömning av boken.

Önskar jag bara hade läst Divergent, för den var verkligen bra. Den här boken kan jag dock inte rekommendera. Vill du läsa en riktigt bra fantasybok kan jag istället rekommendera De utvalda.

Kim M. Kimselius

2014-12-02

Evelina Austen

2014-11-18

Jag som verkligen gillade etta. Tvåan också. Vad hände? Känns som författaren fick tidspress och panik och bara krafsade ihop något skräp. Four som jag haft en crush på både i ettan och tvåan blev en gnällig fjant som jag snabbt tröttnade på. Gillade inte heller att författaren skrev ur både Tris och Fours perspektiv och om hon nu var tvungen att göra det borde hon gett dem olika röster. Var hela tiden tvungen att gå tillbaka och kolla vem som var "jag" för de lät precis likadana. Och slutet ? ja vad ska man säga. Det gjorde mig riktigt arg. Det fanns liksom ingen poäng eller trovärdighet med det valet hon gjorde. Ångrade att jag läst serien efter det slutet.

Jenny Majgren

2014-09-24

Lika bra som första boken.

Sara Johansson

2014-09-15

Jag hade svårt att komma in i boken för de var så länge sedan ja läste den andra och så hade de ingen prolog i. Sen blev jag förvånad av slutet och lite besviken.

Hypo Hippus

2014-09-06

Jag har inte läst en så bra bok på mycket länge! Du kommer gråta ögonen ur dig (det gjorde jag) och ändå tycker jag inte att den skulle kunnat sluta på något annat sätt än den gjorde!

Jessica Lundborg

2014-08-18

Tyvärr mÃ¥ste jag säga att jag är besviken, väldigt lÃ¥ngrandig pÃ¥ nÃ¥got sätt och seg att läsa. Att de hoppar mellan de olika karaktärerma gör mig inget det gillar jag när man tex fÃ¥r vet vad four tänker pÃ¥ och gör utan tris. Det har inte med slutet att gör att någon dör utav huvudkaraktärerna, (vänta bara på att de skulle hända med tanke på andra boken) Men att forsätta storyn efter de kändes lönlöst, jag skumläste de sista sidorna ( i och med att Four har 2 egna storyn innan tris och när han möte henne, varför forsätta med en karaktär som redan har egna storyn).

Sara Frimodig

2014-06-30

Störde mig först väldigt mycket på att den var skriven ur ett annat perspektiv än de två första, men kom över det så småningom. Tyckte att den bar på ett större djup än tvåan, och jag irriterade mig inte lika mycket på Tris. Bra avslutning!

Annie Arvidson

2014-06-09

Jag tycker, till skillnad från tidigare kommentatorer, att det här är den bästa boken i serien. Förutsägbar? Kanske. Men jag tycker heller inte att det var själva "spänningen" som gjorde boken till vad den var. Den här boken gav mig precis vad jag förväntade mig av den och lite till, och det var vad jag behövde just nu. Fallout-vibbar ger dessutom pluspoäng!

Ida Holmén

2014-05-04

Det här är typiskt en sådan serie som går utför hela vägen. Jag gillar inte "upplösningen", främst för att det egentligen inte är någon lösning på problemen och för att händelserna var väldigt förutsägbara. Det känns inte som pusselbitarna passar riktigt, utan bygger upp en sned och ofullständig bild.

K H

2014-01-29

Borde komma med varningstext...

Carolina E

2013-12-05

Helt klart den svagaste boken i trilogin. Både på grund av utebliven spänning, tråkiga karaktärer och för att jag inte köper "svaren" på varför världen ser ut som den gör för invånarna i staden.

Maria Blomkvist

2013-11-20

Nej, nej, nej! Upplösningen var inte alls tillräckligt spännande eller fantasifull och kändes som ett ganska stort antiklimax. Jag gillade inte det tudelade berättarformatet och tyvärr var det ganska många händelser som kändes alltför förutsägbara.

emelie .

2013-11-01

Nej, jag blev inte ett dugg förvånad av den här boken heller.

Årets mest förutsägbara trilogi.
Trevlig läsning dock. Trevlig och förutsägbar.