Alla själars natt

Harkness, Deborah

| 2011

Storslagen läsning för alla älskare av magi, vampyrer och romantik I Bodleian Library i Oxford hittar forskaren Diana Bishop av en slump ett förhäxat alkemistiskt manuskript. Hennes upptäckt sätter igång mystiska skeenden och det dröjer inte länge förrän biblioteket hemsöks av demoner, häxor och vampyrer. Diana har snubblat över en hemlighet som varit dold i sekler.Diana försöker glömma den mystiska boken. Ända sedan hennes föräldrar dog en våldsam död har hon förträngt sitt ursprung, även om hon hela tiden känt magikernas blod strömma i ådrorna. Men manuskriptet lämnar henne ingen ro och snart står det klart att hon är den enda som kan bryta dess förtrollning.Mot sin vilja blir Diana indragen i ett skeende hon inte kan kontrollera och dessutom tvingas hon långsamt erkänna för sig själv att hon blivit förälskad i den som borde vara hennes största fiende ? den bildsköne vampyren...

Izabela Horn

2017-08-10

Hade kunnat vara bättre då en bok om häxor, vampyrer och magi kan har inga begränsningar att bli hur bra som helst. Alla själars natt nåde inte ditt men jag tycker ändå det är synd att fortsättningen inte är översatt till svenska.

Tina Håkansson

2014-06-29

Var nära att ge upp flera gånger, men jag tog mig igenom den till slut. Hade kunnat kortats ner till hälften iallafall, så hade den inte behövt bli så seg. Jag kommer inte att läsa fortsättningen, och med tanke på det så var slutet totalt värdelöst. Nej, det här var inget för mig.

Liza Bolin

2014-06-27

lite tramsig, och kärlekshistorien är hemsk, men den har nåt bra i sig också.

Andrea Bossner

2014-03-06

Superbra- ända till slutet, som var så dåligt att jag blir irriterad bara jag tänker på det...

Malin.mitt.i.boken

2013-07-31

Jag ger upp. Det som lätt så bra var bara långtråkigt och segt. Vill helst inte ge upp böcker utan läser klart den ändå, men jag tänker göra mer vettiga saker av min tid än att traggla mig igenom den här. Gav den nästan 400 sidor men det händer ju inget!

Evelina Nilsson

2013-02-27

Är verkligen superspännande med mycket mystik och romantik. Ser fram emot del 2!

Madame Medusa

2012-12-13

Den här boken har alltför många trådar som inte föls upp!

Anna-klara Akar

2012-08-10

Gillar kärleksböcker med vampyrer. Detta är Twilight för uppvuxna flickor. Detta är en orgie i historiska miljöer och urban fantasy och stingsliga bögar och husliga flator. En sinnlig njutning. God litteratur, knappast. Men den är skriven så att den nästan läser sig själv. Har köpt del två på engelska.

2012-06-20

Bokens grundhistoria är bra och intressant, med kul karaktärer. Kände ett stort driv att läsa vidare, och från och till skulle boken ha varit värd en femma. Det som drog ner betyget så mycket var att den till och från var mycket seg, och ibland kändes det mer som att en vinprovare skrivit boken. Ibland blev det för mycket känsla av snobberi och högmod, samt att jag hade önskat att Dianas krafter hade stått mer i centrum, istället för att hon blivit mjäkad med av sin bossiga kille. Hälften av boken kunde ha kortats ner ordentligt. Mycket blandad upplevelse var det i alla fall att läsa boken.

Lena Floser

2012-04-21

Förstår inte hur man kan använda så många ord och få så lite sagt.

Cecilia Fredriksson

2012-04-04

Hade höga förväntningar på denna, kanske därav den stora besvikelsen. Höll ut ca 200 sidor, sen slutade jag. För pratigt och löjligt. Jag hade förväntat mig mer fokus på mystik, men kärlekshistorien tog över för mycket. Kändes mer som en kärleksroman med magiska inslag, än tvärtom. Extremt irriterande huvudkaraktärer dessutom.

Emma Carlsson

2012-01-19

En bra bok, men för mycket kärlek. Den var väldigt rolig eftersom att den gav ännu ett nytt perspektiv på varelser etc och för att den utspelar sig i vår värld. Sådant gillar jag. Varför ens göra sig besväret med att hitta på en ny värld, när det är så mycket mer spännande att höra om RIKTIGA saker i vår egen? Ibland lite väl mycket poesicitering, men det är väl ok, även fast man anar att författaren kanske bara vill visa på att hon har läst på innan hon skriver. Lättläst. Tråkig ibland, när känslorna blir lite för mycket för mig. På baksidan av min bok står det att twilightfans kommer att älska den här boken, vilket inte låter helt otroligt, men jag har inte läst twilight-serien, så vad vet jag.

Helena Hallin

2012-01-18

Jag älskade den! Väl genomarbetad bok till en vuxen läsare. Kan inte bli bättre i mitt tycke.

Jennie Björklund

2011-09-02

En svår bok att bedöma, boktipset uppskattade att jag skulle ge denna 4.4 i betyg, men det tänker jag inte, jag tänker inte ens ge den en trea, för den är inte värd det. Den är alldeles för långdragig, det händer nästan ingenting och när det väl händer spännande saker då har det motsättningen av att hända alldeles för fort och med för "enkla" lösningar. Det är som det här är en transportsträcka för författaren för att hon ska kunna presentera karaktärerna och komma till nästa bok - som jag säkert kommer att läsa, för det den troligtvis kommer att handla om (tänker inte spoila något här) är sådant som jag älskar i fantasygenren. För det är ju så, själva berättelsen och idén är spännande, Men jag har hemskt svårt att läsa böcker där kvinnor ska tas hand om av männen, de ska skyddas och tillrättavisas för att de har egna idéer och vill lösa saker själva, det gör mig arg. Och sedan går det för fort, hela boken utspelar sig på 40 dagar och trovärdigheten för mig brister när de påpekar detta. Den vill mer än den levererar...tyvärr...

Denna bok gillade jag men det var otrolig seeeg.
Jag hade svårt att ta mig igenom denna bok men det gick tillslut. =)
Jag kommer nog inte läsa de övriga böckerna i denna serie när de kommer ut.

Emelie A

2011-07-26

Bra handling, men som folk sagt innan: den är onödigt seg. Karaktärerna känns ngt krystade också - det känns som en författares kamp av få personerna så mycket ifrån könsrollerna som möjligt men misslyckas eftersom hon vill ha in "romantiska" inslag. Vilket kan kännas lite irriterande och leda till snyftiga och enspåriga dialoger.

Sanna .

2011-07-17

Dieu! Vilken långtråkig bok!

Gunilla Jönsson

2011-06-27

Jag slukade den här boken, gillar den jättemycket.
Men man måste nog gilla böcker och fantasy för att uppskatta den.

Karin Söder

2011-06-18

En härlig och spännande bok att läsa - ser med glädje fram emot att läsa de två följande böckerna! Tyvärr irriterade jag mig på en löjlig sak i boken; huvudrollen är typ alltid trött och sover kopiöst mycket! Fånigt men sant!

Mikaela Eriksson

2011-06-03

Gillade den verkligen även om jag var på väg att ge upp i början då den var väldigt seg. Nu väntar jag bara på bok två, blev vansinnig när jag upptäckte att boken inte kommit ut än!

Artur Foxander

2011-04-20

Jag orkar inte mer. Efter 400 sidor är jag så nära på att ge upp...

Storyn är så otroligt tunn att den fungerar enbart som ett svepskäl för att beskriva författarinnans önskedrömmar som uttrycks av de själlösa, endimensionella, felfria varelser. Den lilla tunna storyn som är kvar känns som en slägga som slår in en öppen dörr. Samtidigt som den försöker hävda öppenhet är den starkt sexuellt moraliserande och extremt fördomsfull på andra plan.

Det känns som att läsa en mattidning utan bilder där författaren upprepar gång på gång självklarheten att fibrer är nyttiga.

Tomas Bratthammar

2011-04-20

Seeeeeeeeeeeg och pratig

Anna Johansson

2011-04-16

Bästa boken jag läst på mkt länge. Skriven mer för vuxna än för ungdomar, och det märks att författaren är akademiker, vilket för min läsning är ett plus. Värt varenda minut man lagt för att läsa dessa 690 sidor. Längtar tills uppföljarna kommer.

2011-04-10

Den här boken var väl i och för sig rätt så bra, men alldeles för lång, tycker jag.

Boken började bra, och jag har egentligen absolut ingenting emot tjocka böcker. Tvärtom, så älskar jag tjocka böcker. Men den här boken var alldeles för omständlig och utförlig. Sjuhundra sidor hade lätt kunnat kortats ner till hälften. Och eftersom boken är den första delen i en trilogi, så har den ju inget riktigt slut heller. Men jag kommer nog inte att läsa fortsättningen tror jag.

Det är inte ofta som jag inte fullföljer läsandet av en bok. Men den här gången var det väldigt nära att jag slutade efter ungefär halva boken. Fast till slut så läste jag i alla fall ut boken.

En trea får i alla fall boken av mig. För den är välskriven och ämnet är intressant.

( Läs gärna alla mina bokrecensioner i min blogg, Bims Blogg - http://bim.blogg.se/category/bokrecensioner.html )

Tack boktipset för möjligheten att läsa boken. Den var helt i min stil och fyllde min fritid under en vecka. Jag längtar efter fortsättningen. Den kommer väl?

Sofies bokblogg

2011-03-16

Välskriven bok som är väldigt rik på det mesta. Förutom ett bra slut. Kommer det ingen forsättningn sjunker betyget ytterligare från mina fyra stjärnor. Annars gillar jag den!

2011-03-14

Ja, men den är ju väldigt torr och omständlig. Det märks att författarinnan är akademiker och forskare. Berättelsen roar i början för att senare i vissa avsnitt bli löjligt komisk. Jag tänker på alla demonerna som smyger omkring i biblioteket. Nej, romanen är varken spännande eller skrämmande.
Återstår romansen mellan vår huvudperson, den vackra, intelligenta och "snälla" häxan Diana och den ursnygge, mystiske, dominerande, hyperintelligente och förmögne vampyren Matthew. Han är numera, turligt nog, absolutist. Han har slutat med bloddrickandet. Det hade ju varit härligt om det hade hettat till mellan dem. Men nej, dom joggar, ror och sportar rent allmänt.
Min läsning slutar efter kapitel sju. Boken själv slutar efter nästan 700 sidor och då får vi ändå inte veta hur det går. Det kanske kan bli en bra film så småningom. Men vore det inte mer spännande med en elak häxa och en riktig vampyr?

Mia Hansén

2011-02-17

Jag skulle kunna kritisera överklassfjolleriet med all dess elitism, besatthet av skönhet och åldrat vin i Alla själars natt. Men nu är det ju en roman med odödliga väsen vi befinner oss i och det hör lite till att de som är äldre än de flesta av oss (eller..?) har samlat på sig ett och annat artefakt.

Det är inte små skatter som Matthew har samlat på sig under sina levnadsår. Intresserad av antika böcker, bibliotek eller universitetsvärlden i England? Precis, det är sådana skatter du får stöta på. Nämn en bok och Matthew har den. Charles Darwin? Jadå.

Det är en roman för den intellektuelle magilängtande. Diana är huvudkaraktären i boken. Hon är forskare vid Oxford som vi får följa från förnekande sitt magiska ursprung till insikten om att magi kan behövas. Delvis för att skydda sig i en värld som kanske inte alltid vill ditt bästa, kanske inte ens de av dina egna. Där du får ta hjälp av dem du minst trodde något gott om och därmed skapar oro i vad som kan liknas vid nazismens rasideologier. Är det verkligen okej att blanda två raser? Åsikterna delas och blir därför en slags Romeo och Julia saga med många övernaturliga inslag. Vid sidan om finns realistiska inslag av könsroller, familjeproblematik och arbetsnarkomani.

Det är en såndär bok du läser till fyra på natten. Du tänker zombiesakta på den hela dagen, förutom när du minns världar av magiska iskristaller. Då ler du lite sinnesjukt lyckligt för dig själv. Med en energi som bara kan komma av just magi tar du dig an den till fyra på natten igen. Sedan längtar du till uppföljaren och biopremiären för det här är så mycket vackrare än andra liknande romaner och bäst av allt så mycket mörkare! Visst låter det kliché, men det är grymt bra kliché!

Mia Hansén

2011-02-16

Tack Boktipset för chansen att läsa denna fantastiska bok! Recension kommer.

Elisabeth E

2011-02-13

Precis som föregående recensent har skrivit så har den här boken allt. Gillar du Sookie Stackhouse-böckerna eller Diana Gabaldons serie om Claire och Jamie är det här boken för dig.

Jag älskar att huvudkaraktären inte är någon svag kvinnogestalt som underkastar sig utan hon är rätt så egensinning och går sin egen väg. Matthew Clairmont beter sig förvisso ibland lite väl som he-man men det kan man förlåta.

Varning för sträckläsning utfärdas! En av de bästa böckerna jag har läst i år.

Elisabeth E

2011-02-13

Gillar man romaner om övernaturliga väsen, kärlek, spänning och böcker så är det här definitivt boken för en. Jag sträckläste den från början till slut.

Vi snackar om häxor, vampyrer, demoner, historia och på det massor med kärlek, möjligen förbjuden sådan? Nej, det är inte Twilight även om det skulle kunna vara det första man tänker. Möjligen om man blandar in lite Robert Langdon (Dan Brown), en aning Cotton Mallone (Steve Berry) (bloggat om tidigare, gör en sökning i bloggen så hittar ni läsning) och kanske lite av Claire Beauchamp (Diana Gabaldon). Och sedan har vi då författarens egna tankar och funderingar för att få ihop detta till en HELT underbar bok :) NU väntar jag bara på nästa bok... Det bara MÅSTE bli en fortsättning, måste – kan inte sluta såhär. Det blev tomt, innehållslöst och totalt HJÄLP!!! När det plötsligt var slut på sidor att vända på i pärmen. Ge mig mer, snaaaart – jag bara MÅSTE få mer. :lol: Jag är knäckt, förstörd – ge mig något på topp att läsa, omgående!!! :) Efter detta kommer, vad?

Ja, boka upp er på en bok, köp den, läs den – det ÄR en bladvändare. Ni kan inte sluta läsa, ni måste tvinga er att lägga undan den. Att vända ett blad innebär att ni inte kan låta bli att fortsätta läsa och vänder ni blad igen, än mer fast i texten. Men, njut under tiden den varar – alla nästan 700sidor som den innehåller. Och som sagt var – jag tror på mer... :D

Denna bok ? den hör inte till de dåliga, lovar.
Vi snackar om häxor, vampyrer, demoner, historia och på det massor med kärlek, möjligen förbjuden sådan? Nej, det är inte Twilight även om det skulle kunna vara det första man tänker. Möjligen om man blandar in lite Robert Langdon (Dan Brown), en aning Cotton Mallone (Steve Berry) (bloggat om tidigare, gör en sökning i bloggen så hittar ni läsning) och kanske lite av Claire Beauchamp (Diana Gabaldon). Och sedan har vi då författarens egna tankar och funderingar för att få ihop detta till en HELT underbar bok :) NU väntar jag bara på nästa bok... Det bara MÅSTE bli en fortsättning, måste ? kan inte sluta såhär. Det blev tomt, innehållslöst och totalt HJÄLP!!! När det plötsligt var slut på sidor att vända på i pärmen. Ge mig mer, snaaaart ? jag bara MÅSTE få mer. :lol: Jag är knäckt, förstörd ? ge mig något på topp att läsa, omgående!!! :) Efter detta kommer, vad?

Ja, boka upp er på en bok, köp den, läs den ? det ÄR en bladvändare. Ni kan inte sluta läsa, ni måste tvinga er att lägga undan den. Att vända ett blad innebär att ni inte kan låta bli att fortsätta läsa och vänder ni blad igen, än mer fast i texten. Men, njut under tiden den varar ? alla nästan 700sidor som den innehåller. Och som sagt var ? jag tror på mer... :D