Agaat

Årets roman enligt tidningen Vi Läser!Fem av fem i Gomorron Sverige.»En stor roman.« Kulturnytt P1Berättelsen om den vita lantbrukarhustrun Milla de Wet och den svarta kvinnan Agaat gestaltar den såriga sydafrikanska samtidshistorien som ingen annan roman gjort tidigare. Agaat tas som femåring, vanskött och handikappad, upp i familjen de Wet som ett slags fosterdotter, blir sen den ende sonens barnflicka och förtrogna medan relationen till Milla blir alltmer komplicerad.Romanens nu är 1996, apartheidsystemet har just fallit men det nya landet har knappt fötts. Milla är förlamad i als och är helt utlämnad till Agaat, som sköter om henne med en ilsken omsorg som får varje naiv föreställning om enkel försoning mellan människor och raser att skingras. Genom Millas gamla dagböcker växer bilden av deras relation i rasåtskillnadens skugga fram.»Behöver man övertyga någon om vad litteraturen och...

Izabela Horn

2021-10-04

Handling & Tema : 5/5
Karaktärerna: 5/5
Miljöbeskrivning: 5/5
Språk och berättarkonst 5/5

5/5 i betyg

Fantastiskt bra bok, läs den ni kommer inte att ångra er .

Victoire Marcel

2015-01-19

Väldigt tryckande stämning. Karaktärerna gör mig ömsom illa till mods (den enda som jag inte får märkliga vibbar av är Jakkie), ömsom känner jag sympati och förståelse, och både mitt obehag och min medkänsla skiftar allteftersom jag läser. Jag tycker om hur författaren leker med språket.

Elina Nordström

2014-08-09

Har börjat med boken några gånger men orkar aldrig med mer än några sidor, Väldigt omständigt skriven.

Gunnel Lindström

2014-07-31

En mycket välskriven bok med ett gripande innehåll. Ville ibland sluta läsa den när den blev för tung och sorglig.

Maria Klamas

2014-07-11

Booooooring... Läste drygt halva men sen fick det änna räcka... ett sammelsurium som jag inte fick någon ordning på... Blev rekommenderad denna av min kollega och köpte den på bokmässan hösten 2013... stora förhoppningar... men hjälp så trist... ja det handlar ju om de här två då, den vita kvinnan som blir uppassad av den mörkhyade kvinnan... men vad vill författaren berätta? Den vita kvinnan ligger till sängs kan inte prata röra sig bara blinka... vi följer nutid så långt är jag med... men sen kommer små tillbakablickar men med vems ögon, den mörka eller ljusa? och varför saknas o i hon i vissa stycken? och varför är vissa delar kursiva? sånt sitter jag och tänker på snarare än vad berättelsen handlar om... inte bra, lägger inte tid på detta!

Babben Larsson

2014-01-04

Jag är nog mitt i prick som målgrupp. Jag är uppvuxen på bondgård, älskar Afrika och är grymt intresserad av psykologi och mänskliga drivkrafter. Allt detta finns i Agaat uttryckt med ett vackert språk som även låter och doftar. Ett mästerverk.

Kim M. Kimselius

2013-09-09

Agaat av Marlene van Niekerk är en roman som fängslade mig från första raden. »Böcker som Agaat är skälet till att människor läser romaner och att författare skriver dem.« skriver New York Times och de orden stämmer bra in på boken.

Agaat av Marlene van Niekerk är på 714 sidor och var nästan skrämmande mäktig att börja läsa. Tack vare språket, historien och berättandet, höll boken mig ändå fången genom hela berättelsen. De fina personskildringarna gör att det känns som om jag verkligen har mött personerna i boken. Läs hela recensionen: http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2013/09/09/agaat-av-marlene-van-niekerk-ar-en-roman-som-fangslade-mig-fran-forsta-raden/

Kim M. Kimselius

2013-09-09

Josefine Järdemar

2013-09-04

Bästa boken på mycket mycket länge! Läs den!

Kerstin Eriksson

2013-08-24

En på många sätt mäktig bok om Sydafrika under apartheidtiden, skildrat från kvinnorna Milla och Agaat och deras märkliga delaktighet i varandras liv. Sympatierna och förståelsen för huvudpersonerna skiftar i takt med att bakgrund och nutid rullas upp genom hela boken. En imponerande berättelse med vackert språk, dock i mastigaste laget för sträckläsning. Lämpar sig bäst i lagom portioner åt gången.

Irene Malmeling

2013-07-17

Mästerligt skriven och mycket gripande historia, dock aningen för mastig för att få en 5:a. Boken kräver koncentration av sin läsare!
En fantastisk skildring av det sydafrikanska samhället genom berättelsen om den vita Milla och hennes svarta "fosterdotter" Agaat.

2013-06-29

van Niekerks roman är av det allomfattande slaget, mäktig. Tänker på Den engelska patienten och på Majgull Axelsson, finns likheter. En person som tänker tillbaka och försöker komma ihåg sitt liv. Här bunden vid sin sjukbädd, den sista tiden i livet, pga sjukdomen ALS.
Bilder inifrån ett Sydafrika under apartheid-tiden. Den ALS-sjuka kvinnans relationer; till mannen hon gifte sig med, till sonen men framför allt till Agaat som hon på ett märkligt sätt "adopterar". Det är landsbygd, jordbruk och en slitsam tillvaro på många sätt.
Eva Johansson i SvD skriver: ?Agaat? är en allegorisk, poetisk och grymt realistisk berättelse om apartheid och om hur detta omänskliga system ristades in i själen hos de människor som levde under det. Ingen undgick att skadas, märkas och fjättras av det. Inte ens de vita, ty den som förtrycker tvingas förneka sin egen mänsklighet i samma grad som han eller hon behandlar sitt offer som mindre värd än sig själv."
Det går inte att sammanfatta det bättre. En klart lysande femma.

Ulla G

2013-04-13

Fullkomligt mästerlig berättarkonst. En bok som kommer stanna hos mig länge länge...

Anna Nilsson

2013-02-15

Långtråkig, orkade bara läsa femti sidor.

eva arkelid

2013-02-14

vilken fantastiks bok, berättelsen stannar kvar inom mig. jag har blivit mycket berörd av denna berättelse om de två kvinnornas relation. Läs den!

Anita Lundgren

2013-01-31

En maraton bok. Inte alltid så rolig att läsa, väldigt lång men så fängslande! Jag tyckte också att den kunde varit kortare, men nu efteråt så tror jag det hade en effekt att den delvis var så utdragen och detaljerad. Jag läste den under lång tid och läste även annat under tiden, men jag hade aldrig glömt var jag var när jag gick tillbaka till Agaat. Fantastiska skildringar av makt; mellan kvinnorna, med maken, spelet kring sonen. Mycket bra!

Ami Lindblad

2012-12-28

Den var väldigt annorlunda skriven, svår, men på något vis drevs jag att läsa till slutet.

Björn Ahlstedt

2012-10-27

Boken tjock, harinte vågat ta i tu med den ännu.

Björn Ahlstedt

2012-10-27

Boken tjock, harinte vågat ta i tu med den ännu.

Eva Töllner

2012-08-27

Det var länge sedan jag läste en så bra bok. Agaat är en allegori över Sydafrika. Milla, som ligger där förlamad av ALS, är det döende vita samhället. Agaat är början på det nya. Men även hon är skadad av apartheidtiden. Så vad ska det bli av landet? - Den svenska översättningen är en pärla, den gör att jag som läsare blir till en del av landskapet och att de båda kvinnornas kamp blir något jag kan förstå.

Berit Kjell

2012-08-25

Berättelsen berör på djupet och lämnar kvar en darrande känsla av obehag över Millas behandling av Agaat genom barndomen och senare i hennes vuxna liv

Gun Petersson

2012-08-23

Fruktansvärt bra berättat om apartheid och patriarkat, två kassa system. Maktrelationerna beskrivs ingående, nyanserat och man lär känna dem inifrån. Det är den vita kvinnan i sydafrika o hennes svarta tjänsteflicka. Och det är machomannen som misshandlar sin hustru. Grymt bra.

2012-08-18

Mastig och mästerlig roman för självplågare.

Eva Pettersson

2012-08-09

Vackert skriven och intressant historia, men det känns stundtals lite utdraget. Hade kunnat skrivas på 350 sidor istället för 750...

Karin Rönnerman

2012-08-07

Komplex och intressant ur flera perspektiv

Liza Bolin

2012-07-05

den här boken borde få vartenda litteraturpris som finns.

harriet karlsson

2012-06-17

Bara så bra

Johan L

2012-06-16

Otroligt stark läsupplevelse. Bland de bästa jag läst. Dessutom i en fantastisk översättning.

Thony Glans

2012-04-10

Ett osannolikt mästerverk! Läs den! Ni kommer inte att ångra er! Klassikervarning!