A game of thrones - Drakarnas dans

Den femte boken i Sagan om is och eld. Fortsättningen på Kampen om Järntronen, Kungarnas krig, Svärdets makt och Kråkornas fest.De sju konungarikenas framtid är osäker. Det jäser överallt i Västeros. I öster regerar Daenerys Targaryen, hennes många fiender är villiga att riskera allt för att oskadliggöra henne och hennes tre drakar. Men en ung man beger sig frivilligt iväg för att söka upp henne av helt andra skäl. Samtidigt tvingas Tyrion Lannister att fly med ett pris på sitt huvud, och det märkliga sällskap som blir hans allierade är inte vad de utger sig för att vara.Intriger och förräderi, maktspel och ond bråd död är ständigt närvarande. Fredlösa och präster, riddare och soldater, ädlingar och slavar, ingen går säker, ingen slipper undan. Många kommer att gå under, andra växer sig starkare i skuggan av mörkret. I tider av omvälvande förändring för ödets vindar och kampen...

Izabela Horn

2020-12-21

Handling & Tema : 5/5
Karaktärerna: 5/5
Miljöbeskrivning: 5/5
Språk och berättarkonst: 5/5 : Älskar dessa böcker, alla fem har varit literera mästerverk. Del 5 fortsätter inte där bok 4 slutade utan handlingen i bok 5 utspelar sig samtidigt som i bok 4 fast i andra delar av riket. På så sätt får vi följa alla berörda karaktärer.
Böckerna är bättre än serien eftersom det blir en djupdykning i vad son har hänt tidigare. Vi får bättre förståelse för karaktärerna, och vi får lära känna de ännu mer. Fast serien är väldigt bra och följer böckerna så är det omöjligt att få med allt. Därför får läsarna bekanta sig med fler personer, och de som vara hade små roller har fått ta mer plats i böckerna.

Martin Lind

2018-06-01

Den femte boken och en av de bästa. Historien skiljer först vad som hände under händelserna i förra boken och historien vävs sen samman i en och samma bok. Vilket jag tyckte vad det bästa George kunde göra. Hade nog blivit för mycket information med en bok som skulle bli nästan 1500 sidor tjock. Boken i sig tycker jag är mycket bättre än tv-serien och det är först nu som man börjar inse varför många tycker att den 5 säsongen är den sämsta i serien. En helt annan historia i boken och jag tycker att den är mycket bättre än tv-serien. Nu väntar man bara på att George ska släppa den 6 boken i serien och jag kan knappt vänta på att få läsa fortsättningen. Synd bara att han skriver så långsamt!

Erik Horizon

2018-01-03

Mycket bra, men sidospåret med den förmodade prinsen var bara onödig

Anton Johansson

2014-10-29

Betydligt bättre än del fyra, eftersom att berättelsen återigen fokuserar på intressanta karaktärer. Inte lika bra som den briljanta A Sword of Storms dock.

Lasse Nordenhem

2014-10-21

Problematiken är lite densamma som i fjärde boken; bitvis är det för utdraget, och först i slutet blir det riktigt spännande. Personligen är jag inget fan av en viss karaktär i denna bok som förekommer - känns det som - i nästan vartannat kapitel.

Sedan gillar jag inte alls stilgreppet som Martin helt plötsligt startade med i fjärde boken och som fortsätter i denna där kapitel istället för karaktärsnamn heter sådant som "the soiled knight", eller "the queens hand". Blir fult när det bara dök upp helt plötsligt.

Men det blir ändå en 4a, en allt som oftast trevlig läsning och själva serien i sig är toppklass. Jag kan bara hålla tummarna för att sjätte boken är mer lik tvåan och trean.

Jennie Östlund

2014-09-17

Den absolut bästa av de 5 böckerna! ar läst den fyra gånger och kommer läsa den igen! Men ta tid på dig och låt dig bara flyta med i en värld som som innehåller allt!

Linda Jönsson

2014-09-10

Det var svårt att recensera den här boken- http://nakit.webblogg.se/2014/september/drakarnas-dans-2.html

Gunilla Jönsson

2014-07-17

Bra, som alla de andra i serien.

Robin Mabellini

2014-03-22

Robin Mabellini

2014-03-22

Malin ~

2014-01-26

En bok med många sidor är det inget fel med och karaktärerna som man saknade i fjärde boken är äntligen tillbaka. Jag fann aldrig att det var någon trist läsning, inte med alla intriger och avslöjanden. En utav de bästa i serien med lite annorlunda tempo som nog beror på att så mycket börjar knytas ihop.

Victoria Antonsson

2013-07-29

Boken är mästerligt skriven men jag tycker denna del blev lite seg och utdragen.

Joakim Roos

2012-11-26

Yttelrligare tusen sidor utfyllnad. Dags att knyta ihop säcken snart, din jävla ordbajsarpajas!

Matilda Krig

2012-11-22

Jahopp. Då var det färdigt, men ändå inte. Martin lämnade mig ovetande och undrande. Hur ska det gå? JAG VILL INTE VÄNTA, GE MIG MER BÖCKER!!! Fast lite kan jag störa mig på att det lixom aldrig tar slut...

Elvira Lindberg

2012-08-04

Egentligen känns boken inte så mycket som en bok, med början slut och mitt utan mer som en fortsättning på övriga serien. Jag tycker det är lite för många karaktärer, då vissa karaktärer bara för ett par kapitel, samtidigt som jag saknar karaktärer som var med i förra boken.
Trots det är det ofta en fröjd att läsa, särskilt fram emot slutet. Jag ser verkligen fram emot fortsättningen.

Natasha Illyés

2012-06-24

Samma visa som förut, segt i början å så tar det sig i slutet. Det är något med det Game of Thrones som gör att man sugs in.

Åsa G-H

2012-05-18

En besvikelse. Martin har skapat allt för många trådar och det blir helt enkelt för rörigt. Jag kommer fortfarande läsa följande böcker, men denna var den klart svagaste och det kändes tråkigt för lägstanivån har alltid varit så hög tidigare.

Linda Sjöberg

2012-03-23

Det har gått många pr mellan böckerna och sett mycket politik och strategi i denna boken vilket jag tycker drar ner den lite.

Jimmy Ahlberg

2011-08-20

Tycker den har fått oförtjänt mycket skit. Tyckte mycket bra om boken. I synnerhet återseendet av Tyrion.

Liza Bolin

2011-08-13

äntligen! tyvärr har inte väntan hjälpt boken, förväntningarna är skyhöga och de lever inte martin upp till. däremot en efterlängtad reunion med karaktärerna i aSoIaF, och han börjar ju sprätta igång ordentligt framåt slutet...

Karl Nordström

2011-08-12

must say I'm disappointed, but I think I knew this already before I started reading. It is more or less obviously were this story is heading, and next to nothing is happening to take it there.

Anna Nyman

2011-07-19

Den lider på sätt och vis av samma problem som föregående bok: för lång, för lite action. Som om författaren inte vill komma till saken riktigt. Men när han gör det - ojojoj. Och oavsett vilket kan jag inte sluta läsa.