22/11 1963

King, Stephen

| 2013

Hur skulle det vara om president John F Kennedy aldrig mördades? Hur skulle världens se ut idag? Jake Epping är engelsklärare i Maine. Hans vän, som inte har långt kvar att leva, har upptäckt en dörr till det förflutna på lagret till sin servering. Varje gång någon kliver ut på andra sidan visar klockan 11.58 den nionde september 1958. Utan undantag. Jake får i uppdrag av sin döende vän att förhindra mordet på John F Kennedy, eftersom hans vän härleder allt ont som hänt i världen till just den händelsen. Jake accepterar efter att ha fått en "provtur". Men förutom uppdraget har han ett eget ärende: att avvärja den familjetragedi som fördärvat livet för en av hans vuxna elever. Därefter tänker han så sakteligen bege sig till Dallas, för att vara på exakt rätt plats vid rätt tidpunkt den tjugoandra november 1963. Men allt går inte som Jake har tänkt sig, det verkar som om självaste...

Thomas Hagström

2020-08-23

En mycket spännande bok. Jag sträckläste denna tegelsten, var omöjlig att lägga ifrån sig när man börjat läsa

Elisabeth Svensson

2019-04-08

Gjorde felet att se tvserien först. Men boken får ändå en 4 eftersom så mycket inte finns med i serien,

Mariette Enelycke

2016-12-26

Spännande med tidsresan och hur världen sett ut om man förändrat historien. Men berättelsen är för lång och utdragen.

Malin H

2016-08-07

Praktverk minsann! Sträcktläste i flera veckor kändes det som, spänningen i intrigen med jfk och sidohistorierna med sadie osv. Men trodde man verkligen på jake som karaktär, verkar han vara en 35-årig man? Lite väl hårdkokt språk! Och upplösningen gjorde mig besviken, trots eller kanske pga helt rimlig.

Daniel Jonsson

2016-03-09

De första 200 sidorna är geniala och hade resten av boken varit lika bra hade det blivit en klar femma. En inledning värdig Jules Verne eller C. S. Lewis. Paradoxalt nog är det mesta av den här delen av boken inte relevant för resten av handlingen.

Kings fascination inför kroppsvätskor, främst blod, kommer jag aldrig att förstå mig på. Det är väldigt mycket ingående våldsskildringar som för det mesta inte känns relevanta. Jag har inget emot skildringar av våldsamma händelser om de känns relevanta för handlingen, men det är inte fallet här.

Karaktärerna är ganska platta, men värre är att deras handlande sällan känns motiverat. Den bild av världen som King målar upp är en som går helt i svart eller vitt, helt utan gråskalor. De människor som är goda är lojala intill döden och totalt självuppoffrande, medan de onda är demoniskt elaka i allt de gör. Lite som en Disney-pastisch av verkligheten. Det blir väldigt klämkäckt också på sina ställen vilket är tröttsamt.

För lång som vanligt när det gäller King, hade kunnat kortats ned med flera hundra sidor utan att något vidare viktigt för intrigen hade tagits bort. Fräscht att han idiotförklarar vissa av sina läsare (och sin fru!) I efterordet.

Katarina Strid

2016-01-10

En av Stephen Kings styrkor är beskrivning av det vardagliga. Här har han lagt ned mycket möda och research och det är välskrivet! Jag känner verkligen hur det kunde vara i en liten småstad på sextiotalet. Dessutom är det spännande och mot slutet vill man verkligen veta hur det går.
Jag kan tycka dock att det ibland blir lite väl detaljerat och det tar tid att läsa, kan bli en smula långrandigt. Det blev några uppehåll i läsandet, men nu har jag avslutat boken och sammantaget får den en fyra av mig!

Magdalena Hanell

2015-12-29

En spännande berättelse om vad effekten kan bli om man försöker ändra på historien.

Nina Lindgren

2015-11-15

Enligt min åsikt den bäste SK-bok sen Pestens Tid. Läs och njut.

Nicklas Björk

2015-07-31

Ännu ett fantastisk verk av mästaren King. Det är en tegelsten, men det är en bok som är svår att lägga ifrån sig och efter varje kapitel vill jag fortsätta läsa vidare för att få reda på hur det kommer att gå för vår tidresande hjälte. Spännande är bara förnamnet till denna välskrivna thriller.

Hanna Melin

2015-07-24

Ännu ett briljant och makalöst researchat mästerverk av King. Slutet var riktigt bra, men inte så oväntat som jag hade hoppats.

Marita Ryen

2015-06-24

Vissa böcker dras man till som en magnet. Detta var en sådan bok. Gillar tidsresor och det känns tomt nu när man läst färdigt den

Kim Dahlback

2015-03-04

Grundidén är intressant, men utnyttjas väldigt lite. Mitten av boken var alldeles för segt o långrandigt.

Marc Moore

2015-02-22

Bra Kingbok som inte är direkt övernaturlig (ja jag är medveten om att det är lite skumt att resa i tiden). Som vanligt karaktärer som berör.

Cecilia Kronqvist

2015-02-10

Spännande, mindre oförklarlig ondska och mer kärlek än S.K brukar ha med

Jenny F

2014-08-04

Helt okej bok, men den kunde ha varit 200 sidor kortare - King har i den här boken en tendens att skriva långa, oviktiga passager emellanåt.

2014-01-18

Ända sedan mitten av 80-talet, när jag först råkade på Stephen King, så har han varit min absoluta favoritförfattare alla kategorier. De här 30 åren har jag samlat på mig inte mindre än 58 böcker av honom och även om jag inte älskar dem allihop så håller han en väldigt hög lägstanivå. Att läsa Stephen King är lite som att komma hem efter en väldigt lång resa. När jag fick denna i julklapp så var det inget svårt beslut att knuffa upp den till toppen av läslistan. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2014/01/2211-1963-av-stephen-king.html

Heidi T

2014-01-01

Min första Stephen King-roman. Tjock, kunde kortats ner, men trots allt sträckläste jag den.

Eyez Only

2013-12-23

Stephen King kan inte misslyckas, ej heller denna gång.

2013-11-22

Betyg: 5 av 5.

Jag älskar ju Stephen Kings böcker, och har gjort så i trettiotre år nu. Hans första roman, ?Carrie? kom ut i Sverige 1980, och nu har jag läst hans senaste översatta roman, ?22/11 1963?, som var min sextioandra lästa bok av honom.

Här är en länk till den förra boken som jag läste av honom, ?Under kupolen? (Under the Dome).

Och den här boken, får precis som alla hans tidigare böcker, högsta betyg från mig.

För jag älskar Stephen Kings sätt att skriva, oavsett om det är skräck eller ?vanliga? romaner.

I den här boken är det ingen skräck, och inte så mycket övernaturligt heller, bortsett från tidsresor. Däremot så är det mycket politik och samhällskritik i boken.

För boken handlar ju om mordet på John F Kennedy den 22/11 1963, för exakt 50 år sedan. Och vad som skulle hända om man kunde resa tillbaka i tiden och förhindra mordet.

Och självklart så handlar ju boken om så mycket, mycket annat också. För tjock är den ju, som Stephen Kings böcker alltid är, cirka åttahundra sidor.

Jag kan verkligen rekommendera boken, som är väldigt välskriven, och mycket, mycket bra.

Mathias Sundin

2012-07-28

Fascinerande grundberättelse, men i mitt tycke oerhört seg i mitten.

Karin Jonsson

2012-05-17

Kungen är tillbaka! Med Stephen King är kvantitet lika med kvalitet. Hans bästa böcker är de låååånga.

Intressant variant på tidsresor. Påminner även om "The dead zone".

emelie .

2012-03-13

De första 200 sidorna - bra. De sista ca 30 sidorna - bra. Resterande 550 aptråkiga. Det duger inte. Ca 10 sidor på slutet hade riktig Stephen King-magi. Då ville jag sätta en trea bara för de, men med tanke på att boken är nästan 800 sidor så nej. Det duger inte. Inte när man vet att han kan så mycket bättre.

bo eneroth

2012-02-13

Omtumlande 900 sidor. Och lite Hollywood-slut (svenska!) som värmer!
Väldigt olik ''Under the Dome'' - som bara får 3*.