19 minuter

Picoult, Jodi

| 2008

Sterling, New Hampshire, är en sömnig småstad där ingenting händer - tills ett blodigt våldsdåd tvingar dess invånare att vakna upp till en ny verklighet. Den sjuttonårige high school-eleven Peter Houghton skjuter ihjäl en lärare och nio av sina skolkamrater. I tragedins efterdyningar måste inte bara rättvisa skipas, många tvingas också skärskåda sin egen roll i det som hänt. Nitton minuter är Jodi Picoults kanske viktigaste roman hittills. Berättad på det raka sätt som blivit hennes kännetecken ställer den enkla frågor som inte har några enkla svar: Kan ditt eget barn bli ett mysterium för dig? Vad innebär det i vårt samhälle att vara annorlunda? Kan det någonsin rättfärdigas att ett offer slår tillbaka?Jodi Picoult är idag en av de riktigt stora amerikanska underhållningsförfattarna.

Emma Sjögren

2014-04-05

Tragisk handling men så välskriven! Var fem år sedan jag läste den för första gången och har nu läst om den igen. Verkligen bra!

Louise Olsson

2013-04-07

Riktigt bra bok! Fick gåshud!

Malin Lundh

2012-09-22

Vilken bok. Svårt att lägga ifrån den för den är så gripande. Blir väldigt tagen av boken.

Sofia Buhr

2012-08-22

Jag tyckte mycket bättre om Change of Heart som jag läste innan. Den här var ok men inte något särskilt.

Eyez Only

2012-08-08

Mycket stark bok som väcker enormt mycket tankar och funderingar. Skulle tex en man ha rätt att varje dag i tolv år misshandla, kränka, håna, förnedra och nedvärdera sin fru offentligt? Självklart inte. Men vad händer om en grupp tonåringar utsätter en pojke för exakt samma sak? Och vad händer om pojken en dag får nog och slår tillbaka? Har mord nånsin förmildrande omständigheter, eller är livet som sådant alltid okränkbart? En bok som stannar kvar länge. Fult omslag dock.

Alva Ordnörden

2012-03-29

...är en otroligt bra, omtumlande, förfärlig och hemsk bok som lämnar djupa spår.

"På nitton minuter hinner man klippa gräsmattan, färga håret. se en period av en hockeymatch. Man kan baka scones eller få en tand lagad hos tandläkaren. Man kan vika tvätten för en familj på fem personer. Eller som Peter Houghton vet... på nitton minuter kan man få världen att stanna."

Den sjätte mars 2007 vaknar en 17-årig high school-elev, packar sin ryggsäck, åker till sin skola i New Hampshire, Sterling, går in, och skjuter ihjäl en lärare och nio elever. Det är Peter Houghton som har fått nog, han har trakasserats i skolan enda sedan han satte sig på skolbussen då han var sex år. Han har fått sin matlåda utslängd ifrån bussfönstret ner på motorvägen, han har blivit inslängd i elskåp, folk har lagt krokben på honom, slagit honom, knuffat omkull honom och dragit ner hans byxor och kalsonger i skolans kafeteria. Den sjätte mars 2007 fick han nog, han kom till skolan med fyra vapen, var av två som han använde och så sköt han, egentligen så siktade han inte på någon speciell, utan de flesta var bara personer som var på fel plats under fel tillfälle. De flesta var helt oskyldiga ungdomar som aldrig ens hade pratar med Peter, men eftersom att skolan var så liten så kände alla varandra, alla visste vem han var och efter den sjätte mars 2007 så skulle alla fortsätta veta vem Peter Houghton var...

Det här är en bok som ifrågasätter vem man är, hur man är och varför, framför allt varför, man är som man är. Om en skolelev var ute i öknen och höll på att dö och någon kom fram till henom och frågade henom vad hen skulle välja - en glas vatten eller omedelbar populäritet så skulle det troligen bli det sista alternativet. Vilket låter helst sjukt, men faktiskt är sanning bland de flesta som har blivit/är ursatte för mobbning.

Den här boken är fantastisk på många sätt, men även hemsk, omtumlande, olidligt jobbig och stark. Det är en stark bok som man sent glömmer och jag rekommenderar den till alla som känner att de klarar av att läsa den efter att ha läst den här resencionen.

Mariela Garcia

2011-04-05

Den innehåller för mycket detaljer och ointressant fakta, annars hade den fått en fyra. Överlag var det en bra och läsvärd bok!

Ann Pollack

2010-11-02

Otroligt bra bok som är särskilt viktig för oss lärare att läsa!

Petra Norstedt

2010-03-21

Mycket spännande och tankeväckande. Hur överlevde vi skoltiden egentligen? Personporträtten är förenklade men frågeställningen mycket aktuell och tidlös. Mobbing har alltid förekommit och ingår tydligen i människans natur men jag tror och hoppas att om vi alla bestämmer oss för att det inte är acceptabelt, även i vuxenlivet!, så kan vi minska skadorna.

Ullis N

2010-01-02

Ska man bara läsa en bok om en skolmassaker ska man i stället välja "vi måste prata om Kevin". Men om man vill se tillvaron lite mer nyanserat än svart och vitt ska man läsa det här. Om ett antal händelser har drivit en fram mot förtvivlans rand som gör att man går till sin skola med vapen - är man verkligen ensam skyldig då? Visst har man alltid ett val, men den är boken visar att det finns förmildrande omständigeter.
Ett stort minus för att hon trasslade till på slutet och kom med en lösning på ett frågetecken i boken utan att bättre redovisa varför det skedde. Du förstår förhoppningsvis vad jag menar om du läst boken.

Mia Dahlstrand

2009-11-23

2009-11-22
Skrämmande bok, men också väldigt sorglig. Om slutet varit annorlunda så hade det blivit en klar 5:a. Nu tyckte jag att det kändes konstigt med slutet, efter en så ohygglig men ändå bra och beskrivande bok.

Linda Baatz

2009-10-18

En av de bäst böcker jag har läst

marre marre

2009-09-04

Precis som Författarens andra bok" Allt för min syster" stannar berättelsen kvar länge i mitt minne. Den berör och väcker tankar. Den är spännande och gripande.

Romanen är mycket välskrivet och är delvis inspirerad av skolmassakern i Colombine.

Det är lätt att få sympatisörer för offren, men vem är offer egentligen.
I denna roman får man följa Peter som blir mobbad varje dag i skolan och som tillslut en dag kommer till skolan med en ryggsäck full med vapen. Vem har rätt att döma och har vi alla ett ansvar när en sådan tragedi händer?

Läs!

Bellan

2009-08-25

Det tog ett tag att ta sig igenom för att den var så depremerande

Mäla 4 life

2009-07-24

Grund som en barnbassäng. En typisk bokklubbsbok - läs, förfasas, tyck till sådär lite lagom om samhällen/kulturer i förfall och vårt eviga förakt för svaghet, gå därifrån utan någon som helst ökad förståelse av vare sig människor eller världen runt omkring dig.