14 år till salu

Engvall, Caroline

| 2008

Detta är den sanna historien om 14-åriga Tessan, som lever ett liv som de flesta välanpassade svenska tonåringar: hon bor i radhus i en mellansvensk stad, harmonisk med mamma, pappa, storasyster och lillebror. I skolan går det bra och stunderna i stallet är många och lyckliga. Men någonting går snett, riktigt snett. Startskottet är en våldtäkt, och av alla oväntade är gärningsmannen den ?hyggliga? killen i stallet. Tessan tiger, lider och självkänslan faller. När kompisen föreslår sexförsäljning via nätet för att tjäna litet snabba pengar, rycker hon på axlarna: ?varför inte?? Värre kan det ju ändå inte bli, eller? Jo, det kunde det. Och Tessan dras in i en ond cirkel av självförnedring, bekräftelsesökande och ytterligare prostitution. Snart får hon inte ens betalt av de män som regelbundet ringer och kräver att få utnyttja henne. Syrrans ex-kille är en av de värsta. Tessan byter gymnasium...

Rosita Söderström

2023-09-18

Högaktuell – trots att det är 15 år sedan biografin gavs ut första gången! Tåls att påminnas …

En sann historia om 14-åriga Tessan, som bor i ett radhus i en mellanstor stad, med sina föräldrar, storasyster och lillebror. I skolan går det bra och fritiden tillbringas ofta lyckligt i stallet. Men en kväll raserar allt! Tessan blir våldtagen … Och dras snabbt in i en ond cirkel av självförnedring …

Det här är en oerhört viktig bok om barns utsatthet, självskadebeteende och destruktiv sex som ångestdämpning efter övergrepp. Vidriga scenarier – mycket upprörande …

Angelägen framförallt ALLA föräldrar och ungdomar, men även samtliga vuxna i barns närhet.

Även om det gått hela 15 år sedan författaren debuterade med, 14 år till salu är biografin skrämmande aktuell. År 2010 var boken en av de mest sålda böckerna i Sverige och belönades med priset Platinapocket, för mer än 100.000 sålda exemplar.

Den här utgåvan innehåller ytterligare viktig information. Tessan berättar om sitt liv i dag (läs, när utgåvan kom ut), då hon mår bra. Även en intervju med en psykolog och författaren. Samt konkreta tips till föräldrar och andra vuxna, så som:

* Lyssna men värdera inte
* Bjud in till att berätta
* Ställ frågor, ex: Hur mår du egentligen?
* Berätta för barnet/ungdomen att hen duger som hen är

Din kropp – Dina regler!

Innan du anmäler brott:

* Tala om och förklara för barnet vad du tänker göra och varför
* Lova inte något som du inte kan hålla

Otäck läsning men också väldigt läsvärd man får en heads up.

W

Weronica

2022-10-09

Otäckt ämne men värd att läsa av flera för att få en inblick i hur det kan vara.

Rebecka Nyman

2021-04-10

En bok med ett viktigt innehåll som tyvärr hade svårt att riktigt fånga in mig i alla olika känslor då det ibland kändes lite klyschigt beskrivet. Jag upplevde den självklart fruktansvärt hemsk i vissa delar, men överlag något upprepande i sina beskrivningar och lite platt i de känslor Tessan upplever. Under läsningen kände jag det lite som om jag läste ur en obearbetad dagbok, vilket är en liten del positivt men en större del negativt. Känslan av det blev på något sätt att jag inte fick ta del av allt på djupet, att det blev "jag gjorde så, jag kände så". Gestaltningen försvann vilket gjorde allt svårt att ta till sig. Även en balans mellan det Caroline Engvall skrev och det Tessan skrev hade jag upplevt öka trivseln av läsningen. Nu blev det ganska uppdelat och lite hackigt. Det som var fint var att det verkar ha funnits många lyssnande och stöttande människor i Tessans liv, vilket verkligen speglar att detta kan hända exakt vem som helst.

Bokslukerskan 93

2019-01-18

En bok som öppnar upp ögonen för oss alla om vad som lätt kan hända i ungdomens värld. Jag läste den 2008 när den släpptes och jag var då själv en tonåring. Men den var en favoritbok!

Elisabeth Svensson

2018-03-26

Den får fyra stjärnor. kanske inte för att den var så bra utan för budskapet och innebörden. Mycket bra skrivet av Caroline Engvall. Sträckläste den. En bok som bör läsas av de flesta. Sluta blunda.

Tindra Jansson

2017-06-03

Det händer det inte särskilt mycket, men den är endå läsvärd då den är hyfsat spännande.

Therese Östman

2014-06-26

En riktig bladvändare, mycket bra skrivet. Hemsk historia som alla inom "sann historia". Betyg: 4,5

Anchi L

2013-05-16

Sträckläsningsbok.

Louise Olsson

2013-03-30

En bok som man bara vill läsa om!

Therese Norin

2013-02-20

Hemsk bok som man inte kan lägga ifrån sig...

Helena Almqvist

2012-12-06

Skriven på ett så arrogant och nedlåtande sätt där hon tycker synd om sig själv och skyller ifrån sig på allt man blir lite deppig av den tyvärr även om det är en otroligt hemsk historia där samhället helt har förlorat!

Anna Andersson

2012-11-12

En bok som verkligen väcker känslor! Helt sjukt att sånt här pågår i vårt samhälle. En bok som alla borde läsa oavsett om språket i texten är bra eller dålig. Budskapet når verkligen fram!

Franciska Haldemo

2012-10-22

Språket är fruktansvärt dåligt genom hela boken, men handlingen är berättansvärd. Synd att inte någon annan fick uppgiften att berätta om Tessans öde, då hade det antagligen blivit minst en 4a i betyg.

Helén Torstensson

2012-10-05

Väldigt viktig bok och något som alla bör läsa. Däremot är själva texten inte bra skriven. Man har svårt att ta till sig tjejens historia fullt ut. Jag hade tyvärr förväntat mig mer av textens uppbyggnad och förmåga att engagera läsaren mer. Egentligen är boken värd en 2.a pga att den känns alldeles för platt, men enbart för att den är såpass viktig i samhället och för ungdomar så höjs betyget ett snäpp.

Ally Regins

2012-08-08

Jag ville verkligen tycka om den men det gick bara inte. Väldigt tråkigt skriven

Louisa Stålnacke

2011-12-10

Allt för sann i dagens Sverige!!!

Therese Simar

2011-12-01

Oj vilken obehaglig bok! Men lärorik trots allt! Sträckläsning....

Linn Kjöllerström

2011-11-27

Fruktansvärt vidrig historia. Dock är språket inget vidare, hade kunnat göras mycket bättre.

Denna bok var så fruktansvärd och hemsk.
Jag sträckläste den & jag hade svårt att släppa den ifrån mig.
Tyvärr så händer detta allt för ofta bland våra ungdomar. =(

Hanna Abas

2011-11-18

En mycket spännande bok

Stina Fendell

2011-11-15

Bra bok dock inte världens bästa svenska, texten såg knepig ut..

Karin Söder

2011-10-22

Fruktansvärd och hemskt och ett måste att läsa! Så medryckande och känslig och helt underbar! Vill bara skopa upp ungen i famnen och krama!

Per Englund

2011-08-09

Vidrig historia

Sandra Hansen

2011-05-18

Boken handlar om en 14 - åring flicka. Tessan kallas hon för. Hon lever inte ett speciellt lätt liv. I skolan går det bra och stunderna i stallet är många och lyckiga. Men något som går snett är våldtäkten hon är med om. Tessan och hennes kompis bestämer sig för att skriva ur sig på internet. Dom får tag på en gubbe. Dom bestämer träff. Och träffats, efter första träffen vill inte kompisen mer. Så Tessan söker upp flera killar och får betalt för att ha sex med dom. Ibland blir hon slagen och storasysterns ex är värst av alla. Det pågår länge till hon tar kontakt med polisen. jag förstog inte slutet så rikigt bra därför jag satt en tre. Men jag tror allt blev bra igen efter hon fick hjälp. Boken var bra, och man förstog den väldigt bra, innan slutet.

Josefine Ejebjörk

2011-03-20

Hur sätter man betyg på en sån här bok? Den var svår att ta sig igenom, många känslor, mest ilska känner jag nu efteråt. Jag vet inte om en 4a gör den rättvisa, men hur sätter man egentligen ett betyg på någons egna förskräckliga historia?

Linda Jensen

2011-03-17

Gripande, sträckläste boken

Sandra Svensson

2010-08-22

denna bok måste läsas! är djupt imponerad av tjejen som delade med sig av dessa upplevelser..

Nää.. av alla tragiska historier jag läst var denna inget vidare alls!

Nää.. av alla tragiska historier jag läst var denna inget vidare alls!

Kristina Simar

2009-12-11

En tragisk bok som är baserad på en verklig händelse.

Therese Andersson

2009-10-25

Stark bok som skildrar en verklighet som jag får ont i magen av. Jag jobbar själv inom socialtjänsten och är glad att någon ger dessa ungdomar en röst så att hela samhället får veta det som vi möter i arbetet hela tiden. En otroligt viktig bok!

Martina Stellnert

2009-09-27

Boken är hemsk, men på ett riktigt bra sätt. Jag ville hoppa över det mesta, och tror jag till och med hoppade över något för att det var så hemskt att läsa. Det är en bok som borde läsas av alla, så att vi människor förstår vad som pågår just nu!
Efter att jag läst denna bok så förstod jag verkligen hur hemskt det är, som förut varit väldigt osäkert, eftersom ingen berättar, och själv vågar man inte fråga.

Madelene Helgesson

2009-09-17

Svårt att ge ett rättvist betyg. Den är bra skriven och skildrar en fängslande livsberättelse, men inte mer.

Jerry Olsson

2009-08-31

Tessan, en 14-årig tjej i en småstad prostituerar sig. Från början så gör hon och hennes bästa kompis detta för att kunna köpa den där märkesgrejen men för Tessan så fortsätter det. Hon fastnar och fortsätter att bjuda ut sig till män som skulle kunna vara hennes pappa.

När jag läser den här boken 14 år till salu så mår jag ibland jävligt illa. Jag kan inte förstå dessa män som tänder på ett barn och som dessutom i vissa fall slår henne. Att det finns sådana människor skrämmer mig oerhört. Att spärrarna är så totalt borta och att de känner lust av att förnedra ett barn övergår mitt förstånd på alla plan.

Sen så åker de hem till sin familj och lever ett helt vanligt liv som om ingenting hade hänt. Jag kan inte förstå och jag mår illa av tanken. I vissa fall så åkte Tessan hem till männen och de hade sex i samma säng som mannen och hans fru sover i. Hur fan fungerar man då?

Hela min recension finns här:

kristina johansson

2009-08-27

Mycket mycket stark skildring av en ung flickas liv! Skrämmande i sin nakenhet. Rekommenderas till både unga och föräldrar. Läs den!

Pernilla Hjertzell

2009-08-24

Den mest gripande bok jag någonsin har läst. Tårarna rann konstant. Samtidigt så blev jag så arg och äcklad. Denna bok borde alla tonåringar läsa.

den är sann och den bästa bok jag har läst

Stina Thunberg

2009-08-18

Eleven rekommenderar denna bok eftersom den är sann och den bästa bok hon läst.

josefine gustavsson

2009-08-11

Boken var jätte bra i sig, men fasnade inte riktigt i den som jag hoppats att jag skulle göra. Ville fortsätta läsa men ändå inte. Hoppas att andra tycker den är kanon bra. p.s tessan är en super stark tjej och väldigt modig. Känsliga läsare ska kanske varnas!