Äntligen!!

av

Chimamanda Ngozi Adichies nya bok kommer ut i vår! :D Jag har längtat så länge! Jag läste en intervju med henne i DN för över ett år sedan där hon berättade att hon skrev på en ny roman och jag har varit full av förväntan sedan dess. Äntligen goda nyheter! Boken ska  heta Americanah och kommer ut i maj.

Snart ska jag börja läsa hennes debutroman Purple Hibiscus. Den har legat på min vill-läsa-lista ända sedan jag läste Half of a Yellow Sun för flera år sedan men som så ofta har det inte blivit av att jag läst den ännu trots att jag verkligen vill. Det är konstigt det där… Men nu har jag och en kompis startat en liten bokcirkel där vi väljer ut och läser böcker tillsammans och den första vi valde var just Purple Hibiscus så nu blir det av :) Jag har mycket höga förväntningar!

Tillägg 23/10-2012: Efter att jag publicerade det här lilla blogginlägget fick jag tips från flera BTare om en intervju med Chimamanda Ngozi Adichie i Babel. Nu har jag tittat på den och jag måste bara dela den här, ett otroligt intressant samtal om författarskap, litteratur, historia, feminism… Ett måste att se helt enkelt :) Alla ni som inte sett intervjun än hittar den här.

10 reaktioner på “Äntligen!!

1. Jag håller med BB, Chimamanda Ngozi Adichies gjorde ett mycket bra intryck på mig. Lila Hibiskus har jag läst, men En halv gul sol står av någon anleldning (tidsbrist!) fortfarande oläst i min bokhylla.

2. Tack för tipset om intervjun i Babel Karin, nu har jag sett den och den var ju fantastiskt bra och intressant. Nu är jag ännu mera taggad, både på den nya boken och på ”Purple Hibiscus” som jag ska läsa snart.

3. @Ulla: Då har du verkligen något att se fram emot om du inte har läst ”En halv gul sol” än :) Men jag känner som sagt igen det där med att de böcker man verkligen VILL läsa och tror är bra ofta får vänta längst på att bli lästa ;) konstigt…

4. @Ulla igen :) : Jag kollade på Bokus och där finns faktiskt en andra bok av Petina Gappah som heter ”The Book of Memory” men den verkar vara väldigt svår att få tag på vilket är väldigt konstigt. Den gavs ut för ett år sedan så den borde inte vara slut och Gappah räknas ju som en stor författare så att hennes bok inte skulle ges ut i flera utgåvor och i olika format och inte få någon pubicitet osv vore väldigt konstigt… Undrar vad det är för bok?

5. Tack för att du har kollat runt lite, Victoria. Jag googlade lite på Petina Gappah och såg den engelska texten (synd att jag är så obekväm med att läsa på engelska) men för övrigt var det mest 2010-talslänkar, från debuten.
    Visst är det så, det man gottar sig åt mest skjuts på framtiden

;)

Kommentera