Stockholmsturen i bilder.

På väg mot Grönan.

Utsikten från ett chokladhjul.

Vinst…

Mina inköp.

Dagens Citat: "Bildning är en bra sak, men man bör komma ihåg emellanåt att ingenting som är värt att veta kan läras ut." Oscar Wilde

När jag fick en en bok signerad av Janet Evanovich

av

Hade turen att vara i Los Angeles samtidigt som Janet Evanovich var där för att signera böcker.

Bild på signaturen. Boken har hedersplatsen i min bokhylla. =)

Dagens citat: "Only men you can count on these days are Ben and Jerry." Janet Evanovich

The Spymaster’s Lady av Joanna Bourne

av

Annique är en av Frankrikes skickligaste spioner. Hon har varit närvarande på slagfält, stulit viktiga dokument och spelat allt från kurtisan till adelsdam. Nu befinner hon sig i Franskt fängelse då hon har kommit över hemlig information om Napoleons planer och anses vara en risk.

I samma fängelse sitter den engelske spionen Robert Grey och hanns svårt skadade kollega Adrian Hawker. Robert vet att Adrian kommer att dö om han inte får ut honom.

Robert och Annique bestämmer sig för att samarbeta för att fly från fängelset. Men när de är ute börjar det svåra…

• Miljöerna – Det känns som om Bourne har gjort ordentlig research.
  • Överraskningarna – När du tror att du vet vad som kommer att hända kommer det en ny tvist.
  • Bikaraktärerna – Speciellt Roberts kollega Adrian är intressant.
  • Hjältinnan – Annique har många sidor. Hon är vuxen, tonåring, hängiven Frankrike och tvivlare på samma gång.

• Robert – Han är mer än lovligt tråkig. Annique, varför blev du inte förtjust i Adrian i stället?
  • Slutet – Det känns som om det hade behövts ett extra kapitel.

Den omorganiserade bokhyllan – resultatet

av

Dags för sista kapitlet i den evighetslånga följetongen Den omorganiserade bokhyllan. Innan jag organiserade om den så var det kaos i min hylla. Jag kunde inte hitta någonting och om jag kom hem med en ny bok så blev det ett riktigt pusslande för att stoppa in den. Något måste göras. I slutet på augusti fick jag en oväntad ledig dag då jag hade en inställd föreläsning och hade läst allt som jag skulle göra.

Jag började med att sortera ut de böcker som jag inte längre ville ha och de skänktes sedan till välgörande ändamål. Sedan  började jag sortera. Jag är inte mycket för bokstavsordning eller färgsortering utan har någon slags ämnes / favoritförfattarsortering.

För att allt skulle få plats skaffade jag två extra hyllplan till mina Billys. Jag har mycket pocketböcker och det var opraktiskt att ha stora utrymmen mellan hyllplanen. Nu får mina böcker plats och jag har till och med lite extra utrymme.  Här kommer ett par bilder på slutresultatet:

Den översta raden i lilla Billy innehåller böcker av Janet Evanovich och Charlaine Harris. De undre hyllplanen innehåller kurslitteratur, anteckningsblock och några DVD-filmer.

Hyllan längst till vänster är min mangahylla.

Hyllan i mitten är innehåller Historical Romance, Historiska deckare, historiska romaner och lite vanliga deckare.

Hyllan till höger innehåller mina Nora Roberts böcker, Paranormal Romance / Urban Fantasy / Fantasy och Contemporary Romance.

Nu har jag lovat mig själv att hålla ordning i hyllan och inte låta den bli rörig igen. Förhoppningsvis funkar det den här gången =)

Markis de Bardelys av Rafael Sabatini – Åsikter

av

När jag har haft en lässvacka så brukar jag kickstarta min läsning med en gammal hederlig äventyrsroman. Den här gången fick det bli Markis de Bardelys som jag hittade på bokbörsen när jag egentligen skulle köpa något helt annat. Det rör sig knappast om något nyskapande, men Sabatini får det att funka riktigt bra här.

Markisen de Bardelys är en rik, bortskämd men i grunden okej kvinnotjusare som efter att ha druckit ett par glas för mycket går med på ett ganska korkat vad. Han ska på tre månader lyckas uppvakta och gifta sig med en kvinna ( Rolaxanne de Lavédan) som har ett rykte om sig att avvisa efterhängsna friare. Kungen är inte förtjust i markisens planer och vill att Rolaxanne ska gifta sig med någon annan. De Bardelys är dock fast besluten att lyckas och ger sig av för att vinna hennes hjärta. Det händer dock en hel del på vägen och markisen kunde aldrig ana att han skulle förlora sitt hjärta.

Den adlige kvinnotjusaren som förlorar sitt hjärta till den sköna adliga mön. Ibland funkar det, ibland inte. Här funkar det bra då det är markisen själv som berättar vilket gör att man förstår hans handlingar och motiv bättre. Ibörjan av boken är han rätt så cynisk men han förändras när han träffar Roxlanne och är fast besluten att ändra sitt beteende. Jag hade föredragit om förändringen hade kommit lite mer gradvis och inte som en blixt från klar himmel, men De Bardelys uppskattar mer än hennes utseende när han lär känna henne bättre.

Det är svårt att beskriva handligen närmare då det skulle vara en spoiler, så jag nöjer mig med att säga att jag tycker om att karaktärernas beteende får konsekvenser och att allt inte blir helt perfekt på slutet.

Stately Pursuits av Katie Fforde – Åsikter

av

När Hetty Longden blir av med både sitt jobb och sin pojkvän på samma dag återvänder hon hem till sina föräldrar. Hettys mamma tycker att hennes dotter behöver något att göra och volontera Hetty som husvakt när hennes gammelfarmor Samuel ligger på sjukhus. Huset ligger i en liten by och Hetty tror att hon ska få lugn och ro, men snart blir hon indragen i en kamp att rädda huset från Samuels arvinge som vill riva det.

Den här är ett fynd från bokrean som kom fram när jag röjde min bokhylla. Jag började läsa den en annan gång och tyckte att den var långsam och ställde tillbaka den. Det var nära att den åkte i ge bort högen men jag bestämde mig för att ge den en chans till. Jag är glad att jag inte gav upp för den är riktigt rolig när man kommer förbi de första 50 sidorna.

För att chic lit / romance ska fungera för mig så måste det finnas kemi mellan karaktärerna. För att kemin ska kunna uppstå måste de lära känna varandra och här tar det ett tag för den viktiga kemin att utvecklas. Men när den väl är där då fungerar det finfint. En stor del av boken handlar också om att rädda huset. Jag tycker att sättet som Hetty angriper problemet känns hyfsat realistiskt även om jag tvivlar att vissa av åtgärderna skulle ha effekt så pass fort som de har här. En del av missförstånden känns ganska onödiga då de skulle kunnat ha lösas genom bättre kommunikation. Sammanfattningsvis så är det här en ganska trevlig läsupplevelse. Jag önskar att jag skulle kunna säga det samma om alla mina “fynd” från bokrean.

20 snabba från Enligt O

av

Hittade en ny enkät från Enligt O – precis som originalet är mina val i fetstil.

Morgonpigg eller nattuggla? – Jag är verkligen inte morgonpigg.

Bibliotek eller bokhandel? Bokhandel. Är alldeles för glömsk för bibliotek.

Adlibris eller Bokus? – Handlar alltid böcker Online från Adlibris.

Ljudbok eller e-bok? – Gillar inte ljudböcker.

Inbunden eller pocket? - Pocketböcker är billigare och väger mindre.

Vampyrer eller zombies? – Vampyrer, tror inte att jag har läst något med zombies.

Camilla Läckberg eller Jan Guillou? – Det är lite som att välja mellan pest och kolera.

En i taget eller slalomläsning? – Blir lätt rörigt om jag slalomläser, så jag försöker hålla mig till en bok.

Bokmärke eller hundöra? – Vill verkligen använda bokmärken, men i mina egna (aldrig bibliotekets) böcker blir det ofta hundöron.

Chips eller choklad? - Choklad, Mm.. Marabou

Biografier eller memoarer? – Föredrar om någon annan berättar om en person.

Skräck eller chicklit? – Jag gillar inte skräck.

Boken eller filmen? – Ganska självklart svar.

Twitter eller Facebook? – Pass. Använder inget av dem.

Strindberg eller Heidenstam? – Jag är allergisk mot Strindberg.

Kokbok eller Bakbok? – Jag kan inte laga mat.

Te eller kaffe? Pass. Dricker varken eller.

Rött eller vitt? – Pass. Dricker inte alkohol.

Boklördag eller ViLäser? – Har nog aldrig läst ViLäser.

Man Booker Prize eller Augustpriset? – Man Booker Prize då jag föredrar engelskspråkig literatur.

Fredagsenkät

av

Hittade den här enkäten hos Bokbabbel som i sin tur hittade den hos Enligt O.

Vad ska du läsa i helgen?

Markis de Bardelys av Rafael Sabatini samt ett par kapitel ut Inkomstskatt – en läro- och handbok i skatterätt-

Hur ser den perfekta lässtunden ut?

En riktigt skön fotölj, en ny Nora Roberts och ett glas Pepsi Max.

Din bästa lässtund förra veckan?

Läste i princip bara kurslitteratur förra veckan. Bästa stunden var nog när jag var klar med kurslitteraturen.

Hur många timmar i veckan tillbringar du egentligen i böckernas värld?

Det är väldigt olika. Vissa veckor läser jag någon timme om dagen, andra inget alls.

Var läser du aldrig?

Jag läser i princip överallt, men jag läser inte i bilen då jag blir åksjuk.

Vad läser du aldrig?

Böcker om andra världskriget, svenska deckare och eländesskildringar

Vilken är din favoritbokhandel?

SF-bokhandeln om man bara får välja en.

Du får 300 kronor att handla böcker för. Vad köper du?

Jag skulle nog dra till Sf-bokhandeln och köpa Kimi ni Todoke 9 och 10 av Karuko Shiina. jag har då 104 kr kvar och skulle köpa One Grave at a Time av Jeaniene Frost.

Vilken aktuell bok skulle du inte läsa ens om du fick den gratis?

Som jag klargjort tidigare gillar jag inte svenska deckare så Camilla Läckbergs senaste går bort.

Vilken ännu ej utkommen bok längtar du mest efter just nu?

Jag har en milslång lista men The Next Always av Nora Roberts står högt upp på listan.

Läst augusti 2011

Antal manga volymer: 0

Antal manhwa volymer: 0

Antal böcker: 4

Månadens bästa: Red Lily av Nora Roberts – Jag älskar den här boken och har läst den 4 ggr.

Månadens sämsta: Ingen den här månaden. Jag läste inte alls mycket och framförallt blev det bara omläsningar.

Läs hela inlägget

Bra skrivet om Paranormal Romance (länktips)

av

Tänkte passa på att tipsa om det här inlägget som finns att läsa på den trevliga bloggen Glory Box. Jag tycker att det var otroligt intressant och rekommenderar er även att läsa diskussionen i kommentarfältet.

Jag tänker skriva ett inlägg om bra / respektive mindre bra Urban Fantasy/Paranormal Romance som jag stött på. Det kommer dock att ta ett tag innan det kommer eftersom jag för tillfället omorgsniserar min bokhylla och det är prio nr 1 för tillfället.