Boktjuven

av

blev en favorit. Under några kvällar (även lite natt o dagtid) har jag följt Liesel med Döden i släptåg.

Nu finns det så många kommentarer hur bra den är, bästa bok ever osv.

Visst är det en bra bok, men egentligen blir den en ännu bättre  bra bok om du läser den en gång till. Åtminstone för de tröga . Började på nytt och först då kunde jag  hålla med.  Det finns bilder jag målar upp, källaren ,  Liesel balanserande i ett fönster till Borgmästarfrun. En  stark scen  är när Liesels närmaste begravs, och hon har fyra dagar efter  utplåningen av hem, nära och kära  ännu inte tvättat sig, uppklädd med en fin klänning men beklädd av damm . Allt i hennes värld var utplånat, en apocalypse.

Nu är det bara så att Liesel som levde  ett långt liv vilket Döden berättar oss  i slutet av boken, gör att att Markus Zusak inte kan lämna en så fantastisk flicka åt sitt öde, jag vill veta hela storyn, skriv den Markus Zusak.

Böcker:
Boktjuven

6 reaktioner på “Boktjuven

1. Jag har den hemma, utan att ha läst själv ännu. Man blir sugen! Funderar på att ge ett ex till en femtonåring, fungerar den som ungdomsbok tro?

2. Ja Pia det tror jag eftersom huvudpersonerna är unga.
    Liesel och Rudys tankar går som en röd tråd jämsides med Döden. Jag läste bitvis på nytt blev så betagen av slutet de ca 50 sidorna är så starka.
    Liesel och Rudy blev en soft version av Bunny och Claude, men med moral längs hela ryggraden.
    Sen beror det ju på om femtonåringen är en van bokläsare, bitvis är boken förvillande med Dödens inhopp.

Kommentera