Fredspristagare försvarar anti-gay lagar. Plus: Guus Kuijer får ALMA-priset.

av

Det har ofta funnits god anledning att ifrågasätta fredspriskommiitténs val av pristagare. Första gången jag själv höjde ögonbrynen var när Henry Kissinger mottog priset. Nu har fjolårets vinnare Ellen Johnson Sirleaf, president i Liberia tillkännagivit att hon stödjer landets anti-gay lagar.

- detta under ett samtal med Tony Blair.

Ja. Det var kanske inte den sortens uttalande man önskar sig av en fredspristagare. Johnsson Sirleaf fick priset på grund av sin kamp för kvinnors rättigheter. Men diskriminering av homosexuella har hon uppenbarligen ingenting emot.

Det kanske kan vara dags för fredspriskommittén att syna sina kandidater mer i sömmarna innan man fattar beslut kring vem som är värdig vinnare.

Personligen skulle jag inte ha något emot att Ellen Johnson Sirleaf ombades lämna tillbaka prispengarna.

Dagens Låt: Är två önskelåtar. Vi börjar med The Smiths:

och fortsätter med Brand New och The Boy Who Blocked His Own Shot:

På tal om priser: Guus Kuijer har tilldelats ALMA-priset. Honom är det faktiskt lite svårt att hitta på adlibris svenska sidor, men Boken om allting finns:

2 reaktioner på “Fredspristagare försvarar anti-gay lagar. Plus: Guus Kuijer får ALMA-priset.

1. Det är bedrövligt och oförlåtligt.Ett sånt uttalande från en prominent person kan betyda döden för homosexuella människor.

Kommentera