Etikettarkiv: Bokmässa

Böcker, design och kreativitet: Rapport från London

av

Dagen innan midsommar hade några av oss nöjet att närvara vid The Booksellers årliga konferens för marknadsföring och design i London. (Programmet hade du kunnat läsa här, men de verkar redan ha tagit ner det och planerat för nästa konferens: Futurebooks.) The Booksellers Marketing and Design Conference gick i stort sett ut på att samla folk från bokbranschen för att lyssna till framstående, innovativa och pratglada personer inom marknadsföring och design. Det blev en inspirerande heldag med snygga bokomslag, kreativitet och nytänkande!

Förmiddagen (marknadsföringsdelen) kan i stort sett sammanfattas med orden ”content is key”. Innehåll är alltså nyckeln till att lyckas i bokbranschen i framtiden. Och man var rörande överens om att alla bokförlag sitter på en massa innehåll som kan stöpas om i digital form. Man ska tydligen också ha koll på sina data för att veta vem som läser vilka böcker och var de bor.

De som pratade om detta var mest folk från mediabranschen, sådana som jobbar med TV, gör reklam och utvecklar spel. Och det fanns så klart en poäng med att de var på en konferens som handlade om böcker; att jobba tätt med och lära sig av andra branscher är något som antagligen är viktigare än vad vi just nu inser (de som just nu sitter och gör appar om hur du kokar ägg är kanske de som om några år producerar våra böcker).

Kaa, Åsa, Lotta och Karin dricker kaffe i London.

Mest intressant från ett annat perspektiv var nog att höra från musikbranschen, där Gerard Saint Big Active är bäst på att designa skivomslag. Fast Big Active gör så mycket mer än bara omslag. De jobbar med ett helhetstänk som genomsyrar designen av både innehållet och förpackningen i alla format och på alla plattformar. De försöker också engagera lyssnaren i den kreativa processen. Hur? Varför inte göra ett blankt omslag och låta kunden dekorera det med medföljande stickers? Så gjorde de nämligen med Becks album The Information.

Och det är någonstans här – när produkten blir en designad sak som man bara måste bläddra i, känna på och låta ligga framme på vardagsrumsbordet – som diskussionen om bokbranschen som förmedlare av enbart innehåll blir ifrågasatt. För med snygg och intressant design blir det uppenbart hur mycket det fysiska formatet skiljer sig från det digitala. Eftermiddagens budskap blev därför något i stil med ”våga vara kreativ”. Så mycket roligare om du frågar mig.

Composition No. 1, Marc Saporta. Visual Editions.

Samtidigt som det digitala tidvattnet stiger går nämligen trycktekniken framåt. Det öppnar upp för nya möjligheter. Och eftersom vi blir överösta med visuella intryck blir vi mer kräsna och lär oss uppskatta bra design. Eller? Det är i alla fall vad grundarna till Visual Editions tror. De har nämligen specialiserat sig på riktigt snygga böcker som utmanar läsarens sätt att uppleva en text.

Och om du som jag är en trycknörd föreslår jag att du kollar in följande video som visar hur Jonathan Safran Foers märkliga bok Tree of Codes blev till.

Och jag bara måste nämna Angus Hyland från designbyrån Pentagram, som visade upp en hel bibel av underbar formgivning. Klicka på bilden nedan så kan du kolla in deras skrytvideo.

Det var allt för den här gången. Snart tar vi sommarlov.
/Marcus, redaktör
Hann även med ett snabbt besök på British Library. Missade tyvärr utställningen Writing Britain: Wastelands to Wonderlands
www.thebookseller.com
Böcker:
Composition No. 1Tree of Codes
Författare:

Bologna i bilder!

av

Som utlovat förra veckan kommer här en liten bildkavalkad från mässan i Bologna:

(alla foton tagna med tveksam mobilkamera, men vad gör man inte för att minimera packningen så att man kan bära med sig alla fina kataloger, broschyrer och säljblad hem?)

Entrén till mässhallarna

Vägg där illustratörer kan hänga upp sina portfolios för att visa upp sig för förlag och besökare

Litauen var årets fokusland och hade en illustratörsutställning

Pixitrollets tyska kusin!

Ekotänket syntes på många håll alltifrån böcker och sojabaserat tryck till hela monterinredningar i återvinningsbar wellpapp.

En trappa upp sitter agenterna i långa rader och visar sina böcker på löpande band.

Tillkännagivandet av årets ALMA-pristagare

Som ju blev Shaun Tan från Australien

Fantastiska pop up-böcker

En rolig sak med mässor är att spana på hur omslagen ser ut på böckerna i olika länder. Det här är Richelle Meads Vampire Academy-serie på italienska.

/Sara

Böcker:
Fruset blodTörstSkuggkysst

Årets händelse!

av

Idag slås portarna upp för världens största barnboksmässa i italienska Bologna! Bonnier Carlsen är på plats och så här ser vår monter ut:

Fler bilder kommer under veckan. Ciao!

/Sara