Fredrik Backman intervju + Tävling!

av
Copyright/fotograf: Kalle Assbring

Copyright/fotograf: Kalle Assbring

”En man som heter Ove” har blivit en massiv succé, inte bara i Sverige. Hade du förväntat dig denna framgång?
Jag hade inga förväntningar, om jag ska vara uppriktig. Jag försöker generellt ha väldigt låga förväntningar på livet i allmänhet, vilket för det mesta går ganska bra förutom när jag skulle se andra Batmanfilmen eller när någon frågar om jag vill ha ”världens godaste kalkon- och senapsmacka”. Jag hoppades att mina bloggläsare skulle tycka att den var underhållande nog för att slå ihjäl ett par timmar på kollektivtrafiken med. Jag har samma grundförhoppning för min nya bok. Om jag är lyckligt lottad får jag fortsätta skriva böcker i några år till, och det innebär att ibland kommer folk tycka att de är okej och ibland kommer folk skriva arga recensioner om att det är dags för mig att tvätta kepsen och skaffa ett riktigt jobb. Jag tror inte att jag är smart nog att kunna avgöra när det kommer bli det ena och när det kommer bli det andra.

Ove är en person som på sätt och vis är lätt att störa sig på, men samtidigt så får jag intrycket av att många gillar honom i smyg. Jag tänker mig att det är just hans kompromisslöshet som lägger grunden till att så många säger att detta är boken man måste läsa. Vad tror du själv är nyckeln till framgången, både med Ove och boken?
Jag tror inte att det finns en nyckel till framgång, om det hade funnits det så hade det inte funnits några oväntade försäljningsframgångar eller försäljningsfloppar. Ibland gillar folk saker, ibland inte. Det fina med folk, förutom att de gör väldigt goda kalkon- och senapsmackor, är nämligen att de inte alltid gör som förlagsbranschen säger åt dem. Så om jag ska isolera en parameter som ledde till säljsiffrorna för Ove så är det: Tur. Jag är övertygad om att min nya bok kommer sälja avsevärt mindre.

Jag tror frågan många undrar är; är Ove baserad på en verklig person? Och i så fall vem.
Nej, det är han inte. Han är en karaktär i en skönlitterär roman.

I skivbranschen pratar man om ”den svåra andra skivan”. Din andra roman, ”Min mormor hälsar och säger förlåt” har precis kommit ut (när detta publiceras). Känner du att du har press på dig? Och vad känner du i så fall inför det?
Jag reflekterar inte så jättemycket över det, om jag ska vara ärlig. Jag är väldigt glad och tacksam för att jag får gå upp varje morgon och jobba med att skriva böcker istället för att köra truck eller diska shotglas som jag gjorde innan jag började skriva. Men om du vill prata om ”den svåra andra skivan” så är det självklart en lite märklig upplevelse att sitta här och bli intervjuad av dig inför släppet av min nya bok när det enda du vill fråga om är min förra bok.

Vilka eller vad är dina största inspirationskällor i ditt skrivande?
Allt som är historieberättande. Jag kommer förmodligen aldrig betrakta mig som författare, eftersom jag inte är tillräckligt bra på att skriva för att göra det. Jag är bara en kille som berättar historier och inte är tillräckligt karismatisk för att kunna göra det på något annat sätt än i skrift. Hade jag levt på medeltiden hade jag varit en sån där figur i lustig mössa som gick från by till by och sjöng sånger om vad som hade hänt i den förra byn för växelpengar.

Vilket är ditt bästa råd till andra som drömmer om att skriva en bok och bli publicerad?
Att sätta sig ner och skriva. Jag önskar verkligen att jag hade ett vattentätt universalråd som började med ”okej, du kommer behöva en skrivmaskin, en skruvmejsel, två flaskor Jägermeister, en näve muskotnötter, Airwolfboxen på dvd och…” och sen skulle det mynna ut i allt du behöver för att sälja böcker. Men sanningen är att jag inte har en aning. Det har ingen annan heller. För två år sedan refuserade ett av Sveriges största förlag ”En man som heter Ove” eftersom de tyckte att den saknade kommersiell potential. Mitt eget förlag skrattade åt mig för att jag ville åka till Bokmässan och marknadsföra den, de hade ju så många andra titlar med större säljpotential att prioritera. Och nu är vi här. Ingen vet vad som kommer funka och inte, ingen vet vad som kommer bli nästa stora grej. Det enda man kan göra om man vill skriva är att skriva. Enda anledningen till att människor som jag kan försörja oss är att så många oändligt mycket mer begåvade skribenter aldrig sätter sig ner vid tangentbordet.

Vilka är dina favoritböcker? Vad läser du just nu?
Just nu läser jag mycket Charles Dickens, eftersom Sam Seaborn i tv-serien Vita Huset säger i ett avsnitt att det är hans favoritförfattare. I somras läste jag James Clavell, eftersom killen jag delar kontor med skällde ut mig för att jag aldrig har gjort det. Nu alldeles häromdagen köpte jag en bok som handlar om hur man tillverkar snus. Jag rekommenderar samtliga.

*****
Ta chansen och vinn Fredrik Backmans nya roman Min mormor hälsar och säger förlåt.
Svara på frågorna nedan och skriv en motivering till varför just du ska vinna.

Fråga 1
Vad heter huvudpersonen i Min mormor hälsar och säger förlåt?
1. Ann-Marie
X. Kerstin
2. Elsa

Fråga 2
På vilken tidnings hemsida bloggar Fredrik Backman?

1. Allers
X. Café
2. Elle

Maila svaren på frågorna, motivering samt din adress till info@boktipset.se.
Sista tävlingsdagen är den 22 september.

Kommentera