Läs hela inlägget

Tävla om att intervjua Fredrik Backman och om inträdesbiljett till Bokmässan i Göteborg för två under en dag!

av

Nu har den riktiga nedräkningen till Bokmässan börjat! Bland många författare kommer Fredrik Backman att vara på plats i Göteborg. Fredrik Backman är just nu dubbelaktuell med romanen En man som heter Ove och pappaboken Saker min son behöver veta om världen.

Vill du intervjua Fredrik Backman under Bokmässan och få två endagsbiljetter till Bokmässan?

Foto: Kalle Assbring

Vi tävlar nu ut möjligheten att intervjua Fredrik Backman på Bokmässan i Göteborg lördagen den 29 september. I vinsten ingår även två endagsinträdesbiljetter till mässan så att du kan besöka mässan under lördagen tillsammans med en vän *.

Har du en egen blogg får du mer än gärna göra intervjun till din blogg. Har du ingen blogg får du gärna göra intervjun för oss på Boktipset så publicerar vi den i vår blogg (med ditt namn utskrivet såklart!). Intervjutillfället kommer att vara på Bokmässan i Göteborg lördagen den 29 september.

För att ha chans att vinna träffen med Fredrik Backman och endagsinträdesbiljetter (två stycken) till Bokmässan behöver du svara på följande frågor:

1. Var hittar du Fredrik Backmans populära blogg?
1. Aftonbladet.se
X. Expressen.se
2. Cafe.se

2. Varför ska just du få chansen att intervjua Fredrik Backman och gå på Bokmässan i Göteborg? Motivera ditt svar!

* I vinsten ingår inga omkostnader, så som resa till Göteborg eller till och från mässan etc.

Skicka dina svar till info@boktipset.se eller som ett meddelande här på Boktipset senast onsdag den 5 september så har du chans att vinna.

Stort lycka till!

Saker min son behöver veta om världenEn man som heter Ove
Läs hela inlägget

”Det Maria går igenom och upplever ligger väldigt nära egna upplevelser och erfarenheter”

av

En kvinnas hjärta heter Agneta Sjödins aktuella bok, som är en uppföljare till En kvinnas resa. Vi har intervjuat Agneta Sjödin om boken.

Foto: Anna-Lena Ahlström

Foto: Anna-Lena Ahlström

Hur skulle du själv beskriva En kvinnas hjärta?
En kvinnas hjärta är en uppföljare till En kvinnas resa. Det är samma Maria vi möter och får följa, i den här romanen läker hon sitt krossade hjärta. Hon strävar efter att finna lärdomarna i sina upplevelser, rannsaka sig själv och finna ut vem hon är och vilka behov har hon i sitt liv? Hur kan hon leva med mer självrespekt och större värdighet?

Hur fick du idén till boken?
Idén kom från det verkliga livet, från att krascha, bli lämnad av en kärlek som man satt all tro och hopp till. Det finns stora lärdomar att hämta ur en hjärtesorg och det kändes viktigt att få dela med sig av den processen.

Din tidigare bok En kvinnas resa var självbiografiskt färgad, innehåller även En kvinnas hjärta självupplevda delar?
Ja, det som Maria går igenom och upplever ligger väldigt nära egna upplevelser och erfarenheter. Maria är jag i stort sett, skulle man kunna säga.

Finns det utöver det några likheter mellan de båda böckerna?
Likheterna är i så fall de lärdomar man kan ta till sig. Jag försöker alltid väva in det som har hjälpt och hjälper mig på min resa genom livet.

Hur ser dina dagar ut då du skriver? Har du fasta rutiner för skrivandet?
Jag skriver så mycket och så ofta som möjligt, och även när jag inte skriver så jobbar jag med boken i huvudet. Det börjar med ett synopsis och sedan följer dagar och månader av hårt och disciplinerat arbete.

Vilka böcker och författare inspireras du av i ditt skrivande?
Paulo Coelhos böcker har inspirerat mig en hel del, precis som Marianne Fredriksson, Stephen King och Tolkien. Jag har också läst en hel del mytologi och inspireras av mystiken inom de olika religionerna.

Vilka är dina tre absolut bästa boktips just nu? Varför just dem?
Jag tyckte väldigt mycket om Just Kids av Patti Smith! Underbart språk och en ärlig och vacker berättelse! Favoritbok som jag gärna läser om är Åter till Kärleken av Marianne Williamson. Det finns så mycket visdom att ta till sig i den boken! En Steven King roman kan aldrig bli fel. Den Gröna Milen eller Nyckeln till Frihet. Jag tycker han är ett geni och har läst hans böcker sedan tonåren.

Böcker:
En kvinnas hjärtaEn kvinnas resa
Läs hela inlägget

”För att Ove skulle kunna bli en romankaraktär insåg jag att jag var tvungen att berätta hans historia”

av

Nästa måndag, den 3 september, har vi en nätbokcirkel här på Boktipset tillsammans med författaren Fredrik Backman, som nu dubbeldebuterar med En man som heter Ove och Saker min son behöver veta om världen. Vi har intervjuat Fredrik Backman.

Foto: Kalle Assbring

Hur skulle du själv beskriva En man som heter Ove?
En man som heter Ove är en historia om en ganska arg 59-årig man som heter Ove och kör Saab. Det är ungefär det.

Hur fick du idén till En man som heter Ove?
I all korthet började det med att Jonas Cramby, som jag har den stora glädjen att dela bloggplattform med på Cafe.se, skrev ett blogginlägg som hette ”Män som vägrar erkänna att de har fel”, om hur han stod i kön på ett museum och hamnade mitt i ett bråk mellan en medelålders man och en receptionist angående hur namnet på en viss konstnär skulle uttalas. Det spårade förstås ur, som den typen av bråk mellan främlingar alltid gör när mannen ifråga inte riktigt kan acceptera att bli tillrättavisad, och till slut tog mannens fru honom i armen och sa ”snälla Ove, släpp det där nu!”. Min fru läste det, tittade på mig och sa ”EXAKT så där kommer du bli när du blir äldre Fredrik!”. Så jag kände väl en väldigt stark samhörighet med den här mannen på muséet, antar jag. Någon månad senare var jag i en butik för att köpa en sladd och hamnade i kö bakom en otroligt arg man i 60-årsåldern som blivit utskickad av någon för att köpa en iPad till ett barnbarn. Och det blev första kapitlet i boken.

Finns Ove i verkligheten?
I olika utsträckning finns han nog i nästan alla män jag någonsin träffat. Och ganska många kvinnor också. I grund och botten handlar det ju bara om att vara en sån person som inte tycker att folk ska få gå runt och bete sig som skitstövlar ostraffat. Att inte låta idioter köra bil inne i bostadsområdet när det faktiskt sitter en tydlig uppsatt skyltjävel där om att det är förbjudet. Att bli oproportionerligt upprörd när grannarna lämnar grovsopor i soprummet trots att de VET att man inte får göra det. Såna saker. Men för att Ove skulle kunna bli en romankaraktär insåg jag tids nog att jag var tvungen att berätta hans historia också. Vem han är och vad han tänker på och vad som gör honom ledsen och vad som får honom att garva. Gräva i hans sorg. Det är ju så man lär känna människor. Och i slutändan hoppas jag att den som läser boken förstår att den inte är en karikatyr över en man ur min farsas generation. Den är en hyllning.

Hade du hela berättelsen klar för dig när du började skriva?
I stort sett, ja. Själva arbetet med boken handlade mycket mer om att lyfta bort än att dra ifrån, får man nog säga. Det är väl generellt så jag jobbar. 95 procent av det jag skriver är fullständigt obegripligt svammel, så jag måste producera ganska mycket text för att de där 5 procenten som är kvar faktiskt ska räcka till en hel bok.

Du dubbeldebuterar nu med En man som heter Ove och saker min son behöver veta om världen. Hur känns det att debutera som författare?
Det känns bra. Tackar som frågar.

Hur ser dagarna ut när du skriver? Har du några fasta rutiner för ditt skrivande?
Jag lämnar min son på förskolan vid åtta-nio på morgonen. Sen åker jag in till ett kontor i stan som jag delar med min vän Niklas Natt och Dag. Är det en bra dag sitter jag där och lyssnar på Dropkick Murphy’s och skriver till fyra-fem och sen åker jag hem. Beroende på hur väl jag håller mig till den planen sitter jag ingenting alls eller ganska mycket längre på kvällen och skriver efter att familjen gått och lagt sig. För att försörja mig som magasinsskribent, vilket ju är sättet jag livnär mig på, behöver jag skriva ungefär 10-15 000 tecken om dagen. Så jag försöker göra det, sen bloggar jag, och tiden som blir över skriver jag böcker på. Ungefär. Ibland sitter jag förstås bara och kollar på gamla Vita Huset-avsnitt och dricker läsk hela dagen och driver Nicke till vansinne istället, men generellt kan man väl säga att jag försöker kompensera min brist på medfödd begåvning med att producera så mycket text jag bara kan varje dag.

Inspireras du av andra författare/skribenter? Vilka?
Det hade ju varit väldigt märkligt om man inte gjorde det och ändå jobbade med det här. Så ja, absolut. Och det är givetvis en absurt lång lista, så frågan behöver ju specificeras rätt rejält om man ska kunna ge ett vettigt svar. Men om jag själv får snäva in den och anta att du skulle fråga mig om tre nu aktiva svenska skribenter som kommer göra vem som helst som läser dem till en bättre skribent själv, då hade jag svarat Jan Gradvall, Fredrik Strage och Simon Bank. Och hade du frågat vilken författare som haft störst inflytande på mig så hade jag sagt Astrid Lindgren. Och hade du frågat vem jag tycker är 2000-talets bästa historieberättare så hade jag sagt J.K. Rowling. Hade du frågat vem jag har som förebild rent arbetsmässigt så säger jag förmodligen Stephen King, inte med värdering till kvaliteten i hans böcker utan bara för att jag håller hans produktionstakt som ett stort föredöme. Och hade du frågat vem som på daglig basis influerar mig absolut mest så hade jag svarat Niklas Natt och Dag. Eftersom han är så förbannat bra på att skriva att jag aldrig riktigt kan bestämma mig för om jag vill krama eller kasta en häftapparat på honom. Sen…visst. Jag hade kunnat dra hela listan över författarna som fick mig att vilja skriva från början: Nobelpristagare och Pulitzerprisvinnare och hela vägen neråt. Gubbarna med skägg som man läser när man är ung och svår, och som man fortfarande drar igenom om man vill låta smart på fester. Men den listan kan du ju själv fylla i i sömnen, så vi kan väl hålla oss så här.

Vad gör du helst när du inte skriver?
Försöker få min familj att garva så att de glömmer bort att de egentligen är arga på mig.

Du har en mycket populär blogg, vad är det bästa med att blogga?
Den direkta responsen, tveklöst. Skriver du en helt fantastisk tidningsartikel som tagit dig två veckor att researcha får du kanske två mejl, drar du en ordvits på nätet får du 100 000 Facebook-delningar. Det svänger givetvis åt båda håll, eftersom det är lättare att ge dig skit på nätet också. Men i allmänhet måste jag säga att nätet som forum funkar väldigt bra för mig, eftersom det i väldigt hög utsträckning premierar dålig faktakoll och skamlös populism.

Vilka är dina tre absolut bästa boktips? Vad gör dem så bra?
Samma sak här som för en stund sen: Det går ju inte att svara på den frågan utan att göra den sjukt mycket mer specifik. Bibeln, Svarta Hingsten Rider Igen och Roy Keanes självbiografi är ju liksom alla otroligt läsvärda böcker, men jag skulle kanske inte placera dem på samma typ av lista. Men visst, om jag bara ska säga något rakt av: Rent generellt har jag väl aldrig träffat någon människa som inte skulle må lite bättre av att läsa Bröderna Lejonhjärta en gång till, det har jag nog inte.

Saker min son behöver veta om världenEn man som heter Ove
Läs hela inlägget

Tävla om en middag med fantasyförfattaren Kristin Cashore!

av

I början av september kommer den amerikanska fantasyförfattaren Kristin Cashore till Sverige. Cashore är den unga författaren bakom succéserien De utvalda. Nu kan du vara med och tävla om att få äta middag med författaren på en restaurang i Gamla stan i Stockholm torsdagen den 6 september.

Middagen kommer att ske i ett litet sällskap tillsammans med författaren, hennes redaktör Johanna Strömqvist (som också är författaren till den hyllade romanen Smittad, som kom ut i våras!), hennes översättare  samt några från bokförlaget Semic och några från SF-bokhandeln.

Vi tävlar ut tre platser till middagen! Under kvällen kommer samtliga tre vinnare att få tillfälle att prata med författaren.

De tre vinnarna möts tillsammans upp av en representant från Bokförlaget Semic och går gemensamt till middagen som äger rum den 6 september klockan 18.30 på restaurang Pontus by the Sea i Gamla stan i Stockholm.

Tävla!

Vi tävlar nu ut möjligheten att gå på den trevliga middagen. För att ha chans att bli en av de tre vinnarna behöver du svara rätt på följande fråga samt svara på motiveringsfrågan.

A) Vad heter Kristin Cashores senaste bok på svenska?
De utvalda: Hämnden
X. De utvalda: Tankeläsaren
2. De utvalda: Monstrets dotter

2. Varför ska just du äta middag med författaren Kristin Cashore? Motivera ditt svar!

Skicka dina svar till info@boktipset.se senast söndagen den 2 september så har du chans att bli en av de tre vinnarna som får gå på författarmiddagen.

Ta chansen att bli bjuden på mat och dryck och en trevlig kväll i tillsammans med författaren Kristin Cashore!

(Eventuella omkostnader så som resa till Stockholm samt till och från restaurangen ingår ej i vinsten.)

Stort lycka till!

De utvalda: Monstrets dotterDe utvalda: Tankeläsaren
Läs hela inlägget

Kom och träffa Josefine Sundström nu på onsdag över en lunchmacka på förlaget!

Foto: Cato Lein

Foto: Cato Lein

Nu på onsdag den 22 augusti är du välkommen att komma på en lunchträff och prata med författaren Josefine Sundström över en lunchmacka på Bokförlaget Forum.

Vi bjuder på en god lunchmacka och ett trevligt samtal!

Vi sitter tillsammans och pratar med Josefine om hur det är att vara författare och om hennes kommande bok Boel och Oscar, som nu går som sensommarföljetong här på Boktipset. Självklart är även alla som inte börjat följa följetongen, men som är nyfikna på Josefine och på Boel och Oscar,  välkomna.

Vi träffas mellan klockan 12 och 14. Kan du inte vara med hela tiden går det mycket bra att komma förbi den stund du hinner!

Skicka bara ett mail till info@boktipset.se om du vill komma förbi och äta en lunchmacka på förlaget med Josefine. Alla är välkomna!

Platsen är Sveavägen 56 i Stockholm – vi möter upp dig i Bonnierförlagens receptionklockan 12. Vet du redan nu att du kommer dyka upp senare än tolv? Då är det bara att skriva det i mailet så hämtar vi upp dig i receptionen den tid du kommer!

Alla är mycket välkomna – vi bjuder på en god lunchmacka och ett trevligt samtal!

(Kan du inte vara på plats? Josefine kommer även att finnas tillgänglig på Boktipset.se under samma tid, 12-14, för att svara på frågor och prata med läsare)

Boel och Oscar
Läs hela inlägget

Vill du bokcirkelchatta om ”En man som heter Ove” tillsammans med författaren Fredrik Backman?

av

I våras bjöd vi in bokbloggare och boktipsetmedlemmar vid olika tillfällen till bokcirkelchatt med bland andra författarena Suzanna Dilber och Calle Brunell. Detta blev så lyckat att vi fortsätter med bokcirklar hos oss på Boktipset nu i höst.

Måndagen den 3 september klockan 19 bjuder vi in till en bokcirkelchatt för att prata med Fredrik Backman om hans debutroman En man som heter Ove, tillsammans med andra läsare.

Bloggaren och skribenten Fredrik Backman är en av höstens mest omtalade debutanter och han dubbeldebuterar med romanen En man som heter Ove och den personliga pappaboken Saker min son behöver veta om världen.

Kort om boken En man som heter Ove:
”Ove är 59. Han kör Saab. Folk kallar honom ‘bitter’ och ‘grannarnas skräck’. Men Ove är fan inte bitter, grymtar han. Han går väl bara inte runt och flinar jämt!

Varje morgon tar Ove sin inspektionsrunda i kvarteret. Flyttar cyklar och kontrollerar källsorteringstunnorna. Trots att det är flera år sedan han avsattes som ordförande på bostadsrättsföreningens årsstämma. Eller ‘den där statskuppen’, som Ove själv bara minns den.

Men bortom den vresige ordningsmannen finns en historia och en sorg. Så när de nyinflyttade grannarna i radhuset mittemot en novemberdag råkar förstöra Oves brevlåda blir det upptakten på en komisk och hjärtevärmande berättelse om tilltufsade katter, oväntad vänskap och den uråldriga konsten att backa med släp. Som kommer förändra en man och en bostadsrättsförening i grunden.”

Låter detta som någonting för dig? Vi har några platser kvar till bokcirkelchatten, som kommer att ske här på Boktipset!

Mejla din hemadress till info@boktipset.se om du vill vara med och bokcirkla så skickar vi boken och mer information till dig.

Först till kvarn…

En man som heter Ove
Läs hela inlägget

Sigtuna Litteraturfestival är nu på lördag

av

På lördag är det Sigtuna Litteraturfestival. En dag fylld av författarsamtal, sagoläsning, wordshops och utställningar bland mycket, mycket annat.

Bodil Jönsson, Göran Rosenberg, Christina Stielli och Marcus Priftis är bara några av många författare som kommer att vara på plats.

Fullständigt program för dagen hittar du här

Ska du på litteraturfestivalen?

Läs hela inlägget

Boktipsets sensommarföljetong fortsätter – häng på innan de första delarna försvinner!

av

Boktipsets sensommarföljetong Boel och Oscar av Josefine Sundström fortsätter! Idag är vi på åttonde delen. Har du inte hängt med från början? Du kan fortfarande komma ikapp och hittar de tidigare avsnitten på Boktipset här. På måndag kommer de första delarna i följetongen att försvinna – så passa på att börja läsa dem redan idag!

Lunchprata med Josefine Sundström den 22 augusti
Nästa onsdag, den 22 augusti, bjuder vi in till ett lunchsamtal med start klockan 12 med Josefine Sundström om boken. Ingen föranmälan krävs och lunchträffen kommer att ske på Bonnierförlagen, Sveavägen 56. Är du inte på plats i Stockholm? Josefine kommer även att vara tillgänglig för en livechatt här på Boktipset under tiden.

Välkommen att prata om boken över en lunchmacka!

Boel och Oscar

Biljetter till Snabba Cash 2 till flera vinnare

av

Imorgon är det premiär för Snabba Cash 2 och förra veckan tävlade vi ut biobiljetter samt Snabba Cash i pocket. Nu är vinnarna korade.

Imorse intervjuades filmens regissör Babak Najafi i P1 Morgon. Lyssna på intervjun här:

Vinnarna i Boktipsets tävling är: Andjela Petrovic, Yvonne Hedlund, Malin Junghard, Ann-Kristine Nideborn, Camilla Nilsson, Emma Duberg, christoffer flink, Cecilia Weström och Marie-Jaqueline Hasselquist! Grattis! Biobiljett (för två personer) och Snabba Cash i pocket kommer med posten till er!

Rätt svar på tävlingsfrågorna
I vilken ordning har Jens Lapidus böcker i Stockholm noir-triologin kommit ut?
Snabba Cash, Aldrig Fucka upp och Livet deluxe

I höst är Jens Lapidus aktuell med en novellsamling, vad heter den?
Mamma försökte

Böcker:
Snabba cashAldrig fucka uppLivet deluxe
Läs hela inlägget

Frukostsamtal om ”Flickan och skulden”

av

Tisdagen den 28 augusti bjuder Månpocket in till ett frukostsamtal om Katarina Wennstams Flickan och skulden på Kulturhuset i Stockholm. Flickan och skulden har mycket höga betyg här på Boktipset och ett snittbetyg på 4,2 just nu.

I höst är det precis tio år sedan Katarina Wennstams reportagebok Flickan och skulden kom ut. Boken skapade stor debatt kring synen på sexuellt våld och samhällets attityder kring offer och gärningsmän, där det inte sällan handlade om att våldtäktsoffren har sig själv att skylla. Boken blev nominerad till Augustpriset och tilldelades bl. a. Advokatsamfundets Journalistpris.

Nu kommer en nyutgåva där Katarina Wennstam följer upp utvecklingen och vad som hänt under de tio år som gått.

Frukostsamtalet kommer att handla om hur attityderna kring sexualbrott ser ut idag. Hur har debatten påverkat lagstiftningen? Har media förändrat sin rapportering och – inte minst – vad finns kvar att göra?

Medverkande:
Katarina Wennstam, författare och journalist.
Beatrice Ask, justitieminister
Claes Borgström, advokat, f.d. Jämo och utredare Sexualbrottsofferutredning​en

Samtalet leds av journalisten Sonja Schwarzenberger, initiativtagare till #prataomdet och tidigare chefredaktör för Bang.

Tid: Tis 28 augusti, kl 8.30-9.30. Vi bjuder på frukost från kl. 8.00
Plats: Kulturhuset, Café Panorama, vån 5

Antalet platser är begränsat och anmälan via e-post: minna.jonsson@bonnierforlagen.se senast den 23 augusti.

Flickan och skulden