Läs hela inlägget

Installera spamfilter – så gör du!

av

På förekommen anledning kommer här instruktioner om hur ni installerar spamfilter på era bloggar.

* Gå in på ”admin” på din blogg
* Klicka på ”Tillägg”.
* Där ser man nu ”Akismet”. Klicka på ”Aktivera”.
* Nu är det aktiverat, men man behöver en nyckel. Det skapar man genom att klicka på länken ”ange din Akismet API-nyckel” rätt högt upp.
* Sedan finns länken ”Skaffa dig en nyckel”. Klicka på den så kommer man till Akismets sida.
* På Akismet måste man skapa ett konto, sedan får man välja nyckeltyp. Välj ”Personal Blog” (längst till höger).
* På den sidan kan man välja hur mycket man vill betala genom att dra i en slider. Dra den till $0 så slipper man betala. Om allt går bra så får man
sen en nyckel som man kan klistra in på boktipset igen. Sedan ska det vara aktiverat.

Bokkramare

Läs hela inlägget

Bloggarna har fått nya funktioner

av

Nu har bloggarna fått lite nya funktioner, som förhoppningsvis gör bloggandet både enklare och roligare.

Framförallt har vi uppdaterat till den senaste versonen av WordPress och det blir även enklare att lägga upp filer på bloggen via den nya mediahanteraren.

På Boktipset kan ni nu även filtrera sökningar på språk – när ni sökt på författare eller titel och fått upp sökresultatet så hittar ni under sökrutan ”avancerat” klicka där och välj ett eller flera språk.

Fåtölj

Nobelpriset i litteratur till Patrick Modiano

av

Patrick Modiano får Nobelpriset i litteratur ”för den minneskonst varmed han frammanat de ogripbaraste levnadsöden och avtäckt ockupationsårens livsvärld”.

Fantastiskt roligt och stort grattis till både författaren och hans svenska förlag Elisabeth Grate Bokförlag.

Böcker:
Lilla smycketNätternas gräsGare d'Austerlitz. En bok om Patrick ModianoDora Bruder
Läs hela inlägget

Bloggarna kommer tillfälligt att stängas av.

av

Vi jobbar just nu med uppdateringar av bloggverktyget, vilket gör att bloggarna under en period kommer att vara tillfälligt avstängda.
Det är alltså inget fel på bloggarna, utan enbart en uppdatering som är på gång.

/Carin

Glad midsommar!

av

Äntligen är det dags för midsommar! Lite långhelg med ledighet och god mat.
Ska jag vara ärlig så gör det mig inte jättemycket om det regnar – då kan jag istället vara hemma och läsa.
Min Boktips för midsommar har lite liknande drag – de är romaner/spänning av det psykologiska slaget.
Elizabeth Haynes Glöm inte att låsa tillhör det bästa jag har läst i år. Verkligt läskigt. Av den sort då det är svårt att somna efter att ha läst.
En annan nyupptäckt favorit är Erin Kelly, som det finns två böcker utgiven av på svenska, Lågor av hat och Grenar av gift. Två böcker med stor spänningsfaktor, som inte lämnar mig oberörd.

Själv kommer jag i första hand att läsa Kristin Emilssons Äta kakan och ha den kvar, enligt ryktet charmig och lite bitsk feel good.

Hoppas att ni får en riktigt härlig midsommar!

Böcker:
Grenar av giftGlöm inte att låsaLågor av hatÄta kakan och ha den kvar
Läs hela inlägget

Grattis Nora, Monica & Ulla!

av

Vinnarna av Ann Lagerhammars Tusen tranor heter Nora, Monica och Ulla.
Jag vill speciellt uppmärksamma er på Ullas motivering, som i dessa dagar känns extra viktig.   /Carin

”När jag går genom de centrala delarna av min hemstad ser jag tiggare från framförallt Rumänien utanför varje systembolag, galleria, matvaruaffär och andra ingångar jag tänker så ofta att var och en har sin historia att berätta. Nu vet jag ju inte om ”Tusen tranor” har just detta tema men jag tror att romanen kan hjälpa oss någorlunda lyckligt lottade svenska läsare att se våra invandrare som individer och inte som några som andra får ta ansvar för.
I går besökte jag dessutom Alsike kloster som sedan 1978 har öppnat upp för flyktingar, både gömda och andra asylsökande. Klostrets båda Helgeandssystrarna gör en enorm insats för cirka  40 människor – barn, ungdomar och vuxna – med knappa medel.

Jag hoppas ”Tusen tranor” ska öka min och andras förståelse för flyktingar och andra utsatta.”

Tusen tranor